“Dat De Wever sociale prioriteiten aanpakt in plaats electorale hold-up te plegen”

Foto: Belga

De PVDA is niet te spreken over de totale blokkering die Bart De Wever heeft afgeroepen. “Terwijl De Wever het land gijzelt, staan 20.000 mensen met een handicap op de wachtlijst voor een persoonlijk assistentiebudget”, zegt Jos D’Haese, Vlaams PVDA-fractievoorzitter.

“De kiezer heeft geen signaal gegeven om het land te splitsen, maar om de sociale prioriteiten aan te pakken”, vult Raoul Hedebouw, federaal fractievoorzitter aan. “Wij roepen De Wever op om de electorale hold-up te stoppen en het signaal van de kiezer te respecteren.”

Na de federale formatie, zit nu ook de Vlaamse regeringsvorm muurvast. Zo lang er geen duidelijkheid komt over de federale regering, wil Bart De Wever geen voet verzetten om een Vlaamse regering op de been te brengen. De PVDA is niet te spreken over het manoeuvre van de N-VA-voorzitter.

“Terwijl Bart De Wever het hele land blokkeert, staan 20.000 mensen met een handicap op een wachtlijst voor een persoonlijk assistentiebudget”, zegt Jos D’Haese, Vlaams fractievoorzitter van de PVDA. “Ze hebben we een toezegging gekregen, maar er zijn voor hen geen centen voorzien. 135.000 mensen wachten op een sociale woning, vaak met schrijnende verhalen. Het openbaar vervoer draait steeds verder in de soep. Bussen en trams rijden chronisch te laat en er worden honderden ritten afgeschaft door een tekort aan chauffeurs.”

“Hoe cynisch is het om een hele zomer tijd te verliezen?”, zegt D’Haese. “De mensen op een wachtlijst kunnen niet blijven wachten. De Wever blokkeert het hele land om tot elke prijs het confederalisme op te dringen in de federale onderhandelingen. Amper 6 procent van de Vlamingen vindt het confederalisme een prioritaire kwestie, de N-VA-kiezers inbegrepen.

“De mensen hebben op 26 mei niet gestemd voor de splitsing van het land en van de sociale zekerheid”, vult Raoul Hedebouw, PVDA-fractievoorzitter in de Kamer, aan. “De kiezer heeft een sociaal signaal gegeven. Maar daar is De Wever potdoof voor. Hij gijzelt liever het land om zijn eigen agenda door te drukken. Wij roepen hem op om die electorale hold-up te stoppen en het signaal van de kiezer te respecteren. Zodat we zo snel mogelijk de sociale prioriteiten kunnen aanpakken.”

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Anita Segers
    heeft gereageerd 2019-07-08 05:08:10 +0200
    Meneer de Wever zit geen zeik in met de Vlamingen en België, hij is een grote lafaard, dat is hij altijd geweest, al van kinds af, altijd moesten zijn vriendjes de hete patatten uit het vuur halen zodat hij zijn handen in onschuld kon blijven wassen. Hij is erg cynisch en een fan van Poetin!! en andere ex- Oostblok landen leiders zoals Orban. Pas maar op voor die kerel, die wil zijn mannetje zetten op onderwijs op federaal niveau om klassenscholen te creëren en zo onze kinderen te brainwashen. Die gast wil macht, maar volgens mij niet alleen voor het geld, die wil gewoon macht om zo alles en iedereen te controleren. Meneer de Wever, U BENT EEN MACHTSGEIL ventje.
  • Alex Somers
    heeft gereageerd 2019-07-07 00:33:30 +0200
    Wij burgers hebben ANTI politiek gestemd en massaal op partijen die nog een schone lei hebben….!?
    Beste Bas Heijermans,
    “Een schone lei” …Je bent heel slecht geinformeerd over het vlaamsbelang. Belange niet alle burgers hebben ANTIpolitiek gestemd,maar zijn onvoldoende geinformeerd of niet geintereseerd . PVDA heeft in het verleden foute beslissingen genomen,maar dat was een interne zaak. Daarentegen, VB zat in de oppositie en heeft volmondig, vanuit die oppositie, de meest anti-sociale maatregelen PRO gestemd! Ook de oorlogsvoering van de vorige regering hebben ze PRO gestemd !Ze vonden het zelfs niet nodig om zich te onthouden!! Hier tonen ze hun ware gelaat!
    IPV “een schone lei” zou ik durven stellen dat ze een heel donkerbruin verleden hebben, een hyena in maatpak.
  • Alex Somers
    heeft gereageerd 2019-07-07 00:33:07 +0200
    Beste Bas Heijermans,
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-07-05 21:09:40 +0200
    De Wever is een ZAK!! Een zak die alleen naar zijn eigen zakken ziet. Zitten er wel genoeg centjes in?? Ja, dat zal verdomme wel!! Ze moesten die KLZK eens verplichten om een 3-tal maanden te gaan werken bij mensen van de 4e wereld zoals ze wel genoemd worden, t.w. diegenen die teveel hebben om te creperen, maar te weinig om “normaal” te leven. Sorry voor mijn taalgebruik, dit is niet van mijn gewoonte. Maar wat er nu allemaal gebeurt is niet in één encyclopedie van 24 delen te bevatten. Oudere werklozen worden aan hun lot overgelaten, gehandicapten en chronisch zieken zien alleen hun kosten voor behandelingen, medicatie, enz.. omhoog gaan. Echter de maandelijkse “vergoeding” die ze van Vadertje Staat ontvangen is NIET gestegen. Doe het maar !!. Of moeten zij elke dag curryworsten uit de Aldi eten, met een frietje erbij. Of zelfgemaakte pannenkoeken met een schepje buine suiker of confituur, nog zo iets spotgoedkoop. Ja, maar dan gaan die mensen weer andere kwalen, tekorten aan vitaminen en mineralen hebben. Eet 5 stuks fruit en/of groenten per dag? Wablief? Al eens goed gezien hoeveel je moet neerleggen voor een kilootje appels, appelsienen, bananen, enz. En dan spreek ik alleen van het meest ordinaire en goedkoopste fruit dat je op je bord kan leggen. Alleenstaanden, of gewone arbeiders met een klein pensioentje, en nog een paar andere categorieën zitten nu weer op een houtje te bijten want ons WEVERTJE wil niet verder praten, tenzij hij zijn goesting krijgt. IK HEB NIET GESTEMD VOOR EEN SPLITSING VAN BELGIE!!! En de meesten van ons OOK NIET!! Wij hebben gestemd voor betere sociale vergoedingen, een verhoging van de mini-pensioentjes, meer tewerkstelling, een betere begeleiding voor 50+ die terug aan de slag WILLEN… maar helaas niet meer aan de bak geraken omdat ze te DUUR zijn, en ook TE TRAAG schijnt het. Wat deze mensen op 30/35 jaar aan ervaring hebben opgedaan is FLUT, ZERO, NUL DE BOTTEN waard. Hou jullie allemaal vast mensen. We gaan terug naar voor-oorlogse tijden waarbij we ’s morgens een droge boterham met wat chocomelk kregen, ’s middags nog wat bokes met “worsten” allerlei (gemalen vet & vleesafval gemengd met bloem, water en veel kruiden en smaakstoffen dwestie van het toch nog ietsje eetbaar te maken. Warme maaltijden bestonden uit veel, heel veel petatten (alhoewel die nu OOK NIET meer te betalen zijn) met een schep saus erover… En als het dan eens feest was, dan kregen ze gegarandeerd een klein stukske kiek op hun bord. En misschien zien we straks ook weer veel meer slachtafval en orgaanvlees opduiken (t.w. vette darmen, niertjes, lever, hart, varkenstongen, enz..) Nu worden die voorbehouden voor de blikjes en brokjes dierenvoeding. Gaat niet blijven duren !! Allé, santé !!! Laat het jullie smaken!!
  • Fabian Vandenhende
    heeft gereageerd 2019-07-05 20:20:57 +0200
    Met alle respect, ik ben een grote fan van Hedebouw. Maar als hij werkelijk gezegd heeft, dat we het signaal van de kiezer moeten respecteren, dan is het signaal van Vlaanderen ultra-rechts. Ok, PVDA heeft in Vlaanderen wat stemmen gewonnen maar in vergelijking met het Vlaams Belang? Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tekort en ik wou dat niemand iets tekort heeft. Maar dan ook niemand. Ik heb nogal een groot hart. Maar Raoul je kunt toch niet ontkennen dat het scheef zit tussen Vlaanderen en Wallonie? Wat zou jij doen mocht jij in De Wever zijn plaats zijn?
  • Bas Heijermans
    heeft gereageerd 2019-07-05 17:04:09 +0200
    De Wever is ook niet eerlijk, door de Vlaamse, Waalse, Brusselse en Duitse regeringen apart op de been te brengen naast de Federale is gebleken dat de kosten veel hoger zijn dan nodig. Nog nooit is er zoveel geld verdwenen in zakken van politiekers als voor de staatsvervormingen. De ziekte van dit land zijn niet de burgers maar de geld en postjes beluste politiekers die steeds meer jobjes, parlementen en andere nodeloze zaken verzinnen.
    Wij burgers hebben ANTI politiek gestemd en massaal op partijen die nog een schone lei hebben.
    Deze partijen zijn PVDA en Vlaams Belang, en geloof me, de meeste Vlamingen willen België helemaal niet splitsen ook niet die op VB gestemd hebben. Wij willen 1 fatsoenlijke en eerlijke regering en dit is met de NVa en PS onmogelijk, ze liegen en bedriegen steeds, over alles. Geef ons opnieuw verkiezingen en we zullen met velen een nog veel harder signaal geven, maar dat durven ze niet.
  • Luc Grootjans
    heeft gereageerd 2019-07-02 18:22:51 +0200
    Als Bart De Wever zijn confederalisme doorduwd dan zou 3/4 van het Belgische volk op straat moeten gaan betogen tegen dat confederalisme !!

We hebben jouw steun nodig