“De goedkeuring van de depenalisering van abortus is een grote stap voorwaarts voor de rechten van vrouwen”

Het wetsvoorstel dat abortus depenaliseert en de wettelijke termijn tot 18 weken optrekt, is op 20 december in commissie Justitie van de Kamer in tweede lezing aangenomen. "Dit is een eerste grote stap voorwaarts voor de rechten van vrouwen", zegt Kamerlid Sofie Merckx verheugd. "Er komt nog een belangrijke stap: de stemming in de plenaire vergadering. Daarom is het belangrijk om gemobiliseerd te blijven."

vrijdag 20 december 2019

De PVDA pleit ervoor om het wetsvoorstel op de agenda van de eerste plenaire vergadering na de kerstvakantie te zetten, nadat PS-voorzitter Paul Magnette bekend maakte dat hij overwoog de vrouwenrechten op te offeren in de regeringsonderhandelingen.

Sofie Merckx vertelt: "De debatten in de commissie waren erg zwaar. We hebben alle argumenten tegen abortus zelf opnieuw moeten horen, ook al is abortus in België tot 12 weken toegestaan. Maar tussen de auteurs van het wetsvoorstel was de samenwerking heel constructief. Samen met de centra voor gezinsplanning hebben we in detail op alle argumenten geantwoord omdat we een gemeenschappelijk doel hadden: het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen te bevorderen en aangepaste zorg te kunnen bieden aan de 500 vrouwen die elk jaar naar Nederland moeten gaan.”

In 2018 werd een poging om de wet te wijzigen geblokkeerd, terwijl alle feministische verenigingen en alle organisaties die de gezondheid van vrouwen verdedigen, tot die wijzigingen opriepen.  Vandaag is deze wijziging eindelijk gestemd ondanks meerdere pogingen van de N-VA, CD&V, Cdh en het Vlaams Belang om het debat tegen te gaan.