“De prijs van insuline ligt minstens vijf keer te hoog”

We betalen minstens vijf keer te veel voor insuline. Dat ontdekte de studiedienst van de PVDA toen het de prijs van het diabetesmedicijn bestudeerde. Drie producenten – Eli Lilly, Novo Nordisk en Sanofi – domineren de markt en houden de prijs hoog. De linkse partij roept daarom op om terug te keren naar de bedoeling van de ontdekkers: insuline van en voor de mensen.

maandag 14 november 2022

Sofie Merckx.

Twee variaties van insuline staan op nummers 11 en 25 in de top van de duurste geneesmiddelen voor de sociale zekerheid. “Op één jaar tijd gaven wij in totaal 52 miljoen euro uit aan insuline. Dat komt neer op 9 euro per pen. Nochtans werd door internationale onderzoekers al berekend dat de productieprijs minstens vijf keer lager ligt”, reageert Sofie Merckx, huisarts en Kamerfractieleidster voor de PVDA.

Lees hier ons volledige dossier

“De oorzaak van deze opgeblazen prijzen ligt bij drie monopolisten”, legt Merckx uit. “Met hun patenten en onderlinge prijsafspraken domineren Eli Lilly, Novo Nordisk en Sanofi de markt en drijven ze de prijs kunstmatig op.”

Dit gaat in tegen de visie die de ontdekkers voor ogen hadden. Toen zij in 1922 – nu precies een eeuw geleden – voor het eerst met insuline een 14-jarige jongen van de dood redden, besloten ze hun patenten voor een symbolische euro te verkopen. Want “insuline behoort de wereld toe”, stelde Banting, een van de ontdekkers.

Maar een eeuw later behoort insuline toe aan enkele grote producenten. En dat vormt een probleem voor de toegankelijkheid. Vandaag heeft de helft van de patiënten wereldwijd geen toegang tot het levensreddende middel.

“Maar er is hoop voor de visie van Banting”, stelt Merckx. “De VS kondigde in 2018 de Affordable Drug Manufacturing Act af, waarmee publieke agentschappen zelf insuline kunnen produceren. Ook in België is het mogelijk een halt te roepen aan de plundering van de sociale zekerheid en de productie zelf in handen te nemen.”

“Door insuline zelf te produceren kunnen we minstens 41 miljoen euro besparen”, vertelt Merckx. “In plaats van dat geld naar aandeelhouders te laten vloeien, zou het geïnvesteerd kunnen worden in het opsporen van personen met diabetes type 2. Want vandaag weet een op de drie patiënten van zichzelf niet dat ze diabetes hebben.”