“Er is nu nood aan duidelijk perspectief voor jongeren”

De PVDA en haar jongerenbeweging RedFox eisen dat het Overlegcomité maatregelen neemt om de situatie van jongeren te verbeteren. “Op het vlak van mentaal welzijn staat onze jongeren al maanden het water aan de lippen. Het is tijd voor een ambitieus plan. Jongeren doen enorme inspanningen om het virus te bestrijden. Ze hebben zich keihard ingezet om de samenleving te beschermen, maar nu is er perspectief nodig.”

donderdag 22 april 2021

“Er is nu nood aan duidelijk perspectief voor jongeren”

Sociaal contact is essentieel voor iedereen, maar zeker voor jongeren. “Net in de periode dat jongeren de wereld willen ontdekken, ontdekken ze vooral de muren van hun slaapkamer”, zegt Jos D’Haese, PVDA-fractieleider in het Vlaams parlementslid. “Pediaters en psychologen trekken al weken aan de alarmbel. De wachtlijsten voor psychische hulp voor jongeren waren nog nooit zo lang. Iedereen heeft het vandaag zwaar, maar alle studies tonen aan dat jongeren mentaal het hardst getroffen zijn door corona.”

In de volkse wijken in de steden wonen veel jongeren met meerdere broers en zussen op een klein appartementje. “Voor die jongeren voelt deze maandenlange lockdown zonder perspectief verstikkend aan. Niet iedereen heeft een grote tuin. Laten we die jongeren wat zuurstof geven.”

“Vandaag zien jongeren vooral dat er veel over hen gesproken wordt, maar dat ze op het Overlegcomité toch uit de boot vallen”, zegt D’Haese.

De PVDA en RedFox vragen dat er maatregelen komen die een verschil maken voor jongeren. “De scholen opnieuw voltijds open, studenten op z’n minst deeltijds naar de les, een bubbel van 25 voor sportactiviteiten, veilige buitenactiviteiten organiseren in samenwerking met de eventsector, het openstellen van publieke ruimte en zwemwater … Dat zijn maatregelen die de jongeren vandaag echt kunnen helpen. Geef de jongeren en de jeugdsector het vertrouwen dat ze verdienen.”

“We kunnen de jongeren niet langer in de steek laten. Zij zijn de toekomst. Het Overlegcomité moet ze bovenaan de agenda plaatsen”, besluit Jos D’Haese.