“Geen aanpak armoede, wel ruk naar rechts” - PVDA hekelt asociaal Vlaams regeerakkoord

Volgens de linkse oppositiepartij PVDA legt het regeerakkoord dat Jan Jambon vandaag presenteert de basis voor een ijskoud, elitair en asociaal beleid. “Het regeerakkoord kleurt zwart-geel, maar de armoedecijfers blijven donkerrood”, zegt PVDA-fractievoorzitter voor het Vlaams Parlement Jos D’Haese in een eerste reactie. “We hoorden geen enkele concrete maatregel in de strijd tegen kinderarmoede. Ondertussen scharen de drie partijen zich wel achter de eerste twee punten uit het 70-puntenplan. In plaats van te luisteren naar het sociaal signaal van de verkiezingen, maakt de N-VA samen met CD&V en de Open VLD een forse ruk naar rechts.” Jambon I mag dan ook een stevige oppositie van de PVDA verwachten.

maandag 30 september 2019

Tijdens de persconferentie waarop het regeerakkoord werd voorgesteld, viel geen woord over de aanpak van de kinderarmoede in Vlaanderen. “Hoewel de kinderarmoede in Vlaanderen de laatste tien jaar verdubbelde, stelt Jambon geen enkele concrete maatregel voor om de 150.000 kinderen die in armoede opgroeien vooruit te helpen”, zegt Jos D’Haese, PVDA-fractievoorzitter in het Vlaams Parlement. Ook voor de uit de pan swingende energiefacturen of rusthuisprijzen is er niet de minste ambitie. “Jambon I wordt zo gewoon factuurregering II”, zegt D’Haese.

Tijd voor een samenleving op mensenmaat. Doe mee met de PVDA

Uit de verklaring van Jambon bleek ook dat er geen kentering komt in de aanpak van de lange wachtlijsten die Vlaanderen teisteren. “600 miljoen voor welzijn is het enige cijfer dat we al kennen, maar dat is business as usual. Alleen al voor de wachtlijsten voor mensen met een handicap is 1,6 miljard nodig. We hebben een turbo nodig op sociaal beleid, geen fantoominvesteringen”, zegt D’Haese. “Wil Jambon de wachtlijsten echt inperken? Show me the money!”

Wachten voor de wachtlijst

Vijf jaar N-VA-woonbeleid heeft de huurprijzen de hoogte in gejaagd en de wachtlijst voor een sociale woning met meer dan een kwart doen groeien. “Toch wordt de crisis op de huurmarkt nog steeds niet aangepakt”, zegt D’Haese. “De woonbonus wordt wel afgeschaft en in ruil worden de registratierechten op een nieuwe woning van 7 naar 6 procent verlaagd. Maar waar blijven de maatregelen om huren betaalbaar te maken? De huurwaarborg wordt niet naar twee maanden teruggebracht en er komen ook geen maximumhuurprijzen. “Dit is een villawijkregering die de huurders in de kou laat staan”, zegt D’Haese.

“Er staan 154.000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning, maar een inhaaloperatie komt er duidelijk niet”, zegt Jos D’Haese. “De nieuwe Vlaamse regering voert een wachtperiode in voor de wachtlijst. Gezinnen die geen betaalbare woningen vinden moeten eerst vijf jaar in de gemeente wonen voor ze op de wachtlijst mogen staan. En wáár moeten die gezinnen ondertussen wonen? Door de wachtlijsten kunstmatig in te korten los je de groeiende wooncrisis niet op.”

Ruk naar bekrompen rechts nationalisme

Onder leiding van N-VA voeren CD&V en Open VLD mee de bocht naar bekrompen rechts nationalisme door. “In een Vlaanderen waar elke dag kinderen met een lege brooddoos naar school gaan, zet deze regering de geel-zwarte burgemeesterslintjes en een Vlaamse canon bovenaan de prioriteitenlijst”, zegt D’Haese. “Onbegrijpelijk dat CD&V en Open VLD hierin meestappen.”

In plaats van in te zetten op integratie en inclusie, kiest de Vlaamse regering voor uitsluiting. “Het inburgeringsbeleid wordt een uitsluitingsbeleid dat tweederangsburgers creëert”, gaat D’Haese verder. Door nieuwkomers 360 euro aan te rekenen voor een inburgeringstraject, maakt de Vlaamse regering de drempel net hoger.”

“Tekenend is ook dat de nieuwe regering zonder gêne de eerste twee punten uit het 70-puntenplan uitvoert door uit Unia te stappen en de 13 organisaties die deel uitmaken van het Minderhedenforum financieel droog te leggen, terwijl net die organisaties cruciaal zijn voor het inburgeringsproces”, stelt D’Haese. “Wie hier is, maakt volwaardig deel uit van de samenleving”, klonk het tijdens de persconferentie. Behalve dan voor de toegang tot de Vlaamse sociale bescherming, waarvoor een wachttijd van 10 jaar wordt ingevoerd.

Werk

Ook wie moeilijk werk kan vinden krijgt vooral nieuwe plichten en weinig rechten. “Volgens Jambon is de werkloosheid blijkbaar de schuld van mensen die ‘geen goesting hebben om te werken’. De realiteit is dat multinationals als Continental, Thomas Cook, Punch Powertrain en KBC honderden jobs schrappen, omdat aandeelhouderswinsten voorgaan op duurzame tewerkstelling. Dat is de realiteit”, zegt D’Haese. “Verplichte gemeenschapsdienst voor werklozen helpt mensen niet aan een goeie job, daar zijn werkelijk alle experts het over eens. Bovendien verdringt gedwongen arbeid voor werklozen volwaardige tewerkstellingsplaatsen.”

Onderwijs voor de elite

“Op basis van wat we nu weten, blijkt dat Jambon I kiest voor een onderwijs voor de elite”, zegt D’Haese. “In plaats van extra middelen te voorzien voor een goede toepassing van het M-decreet, wordt het radicaal afgeschaft. Ook de brede eerste graad, die net moet zorgen voor meer inclusie van kinderen met laaggeschoolde ouders, wordt afgevoerd. De democratisering van het hoger onderwijs komt onder druk te staan, met ingangsexamens en verplichte heroriëntering na een eerste faling. Voor het lerarentekort doet de nieuwe Vlaamse regering blijkbaar een gooi naar het WK voor loze beloftes. Welke concrete maatregelen gaat Jambon I nu nemen om het schrijnende tekort aan te pakken?”

Totaal gebrek aan klimaatambitie

“Hoewel op 20 september opnieuw 15.000 mensen op straat kwamen voor een stevig klimaatbeleid, blijft de Vlaamse regering een hopeloos gebrek aan ambitie tonen”, zegt D’Haese. “Ik weet niet op welke planeet Jan Jambon leeft, maar de onze probeert hij in elk geval niet te redden. Terwijl het internationaal duidelijk wordt dat we naar klimaatneutraliteit in 2050 moeten, blijft de Vlaamse regering steken op een reductie van 80 procent, terwijl zelfs de Europese Commissie de doelstellingen naar 100 procent wil verhogen.”

PVDA zet sociale prioriteiten op de agenda

Met dit regeerakkoord kapen de N-VA, CD&V en Open VLD de verkiezingsuitslag. “Samen hebben deze partijen meer dan een half miljoen stemmen verloren. In plaats van te luisteren naar het sociaal signaal van de verkiezingen, een signaal om fors in te zetten op betaalbaar wonen, een ambitieuze aanpak van de kinderarmoede, werkbaar werk en betaalbare facturen, kiest de Vlaamse regering voor een hard, rechts en asociaal beleid”, zegt D’Haese.

De regering Jambon mag zich dan ook aan een stevige oppositie verwachten van de PVDA, die bij de afgelopen verkiezingen fors vooruit ging. “Er waait een nieuwe wind door het parlement, zowel qua stijl als qua inhoud”, klonk het woensdag al op Villa Politica naar aanleiding van de eerste tussenkomsten van de nieuwe PVDA-parlementsleden in de commissie. “De regeringspartijen zijn misschien vergeten dat de mensen hebben gestemd voor sociale vooruitgang, wij niet. We zullen het volledige regeerakkoord aandachtig doornemen van zodra dat gepubliceerd wordt. Maar we beloven alvast dat we de sociale prioriteiten op de agenda zullen blijven zetten”, besluit D’Haese.