“Grootste energiehervorming ooit” levert doorsnee gezin amper 8,76 euro op

De hervorming van de energiefactuur levert nog minder op dan de beloofde korting van 30 euro door de federale regering. Het zal amper 8,76 euro zijn volgens de berekeningen van de studiedienst van de PVDA. De hervorming ligt vandaag voor in de Commissie Energie van de Kamer.

dinsdag 7 december 2021

“Grootste energiehervorming ooit” levert doorsnee gezin amper 8,76 euro op

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw reageert: “Gezinnen zien hun maandelijkse voorschotten verdubbeld of verdrievoudigd en hebben steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden. Dan is het nauwelijks vatbaar dat de regering daar een schamele korting van 8,76 euro tegenover stelt.” De linkse partij lanceerde een schokplan om de energiefactuur te kraken. Door de btw en een aantal energieheffingen te verlagen kan een gemiddeld gezin jaarlijks 454 euro besparen.

Teken de petitie voor de verlaging van de btw op energie naar 6%

Op dinsdag 7 december legt de Vivaldi-regering haar voorstel van hervorming van de energiefactuur voor aan het federaal parlement. Met een zogenaamde ‘energienorm’ wil de regering verschillende federale heffingen omzetten in één ‘bijzondere accijns’. “Premier De Croo noemde het ‘de grootste hervorming van de energiefactuur ooit’. Maar nu blijkt dat de regering zelfs haar belofte van een povere korting van 30 euro niet kan waarmaken”, aldus Raoul Hedebouw. “Onze studiedienst nam het wetsontwerp onder de loep en berekende dat er voor een gemiddeld gezin 68,92 euro aan federale heffingen uit de factuur gehaald worden, maar wel 60,16 euro toegevoegd wordt met de nieuwe bijzondere accijns. In totaal verlaagt de energiefactuur dus met 8,76 euro, niet met de beloofde 30 euro. Een absolute slag in het water.”

Begin deze week publiceerde de CREG een nieuw overzicht van de energieprijzen. In november 2021 betaalt een gemiddeld gezin 434 euro meer voor elektriciteit en 1.696 euro meer voor aardgas in vergelijking met begin dit jaar. “Energie is onbetaalbaar geworden, zoveel is duidelijk”, aldus Raoul Hedebouw. “Wij vragen al maanden dat de regering daadkrachtig ingrijpt. Dat kan door de btw op energie te verlagen naar 6 procent en verschillende heffingen te verlagen en stap voor stap uit de energiefactuur te halen.” In totaal zou een gemiddeld gezin dankzij de maatregelen die de linkse partij voorstelt jaarlijks 454 euro besparen.

De PVDA verzamelde al meer dan 280.000 handtekeningen voor haar voorstel om de btw op energie naar 6% te verlagen. “Energie is geen luxeproduct, zoals kaviaar of champagne, maar een basisrecht. En dat basisrecht is vandaag de dag niet langer gegarandeerd. Daarom vragen wij een daadkrachtig antwoord van de regering en geen gerommel in de marge. De factuur mogen ze doorsturen aan Electrabel”, besluit Raoul Hedebouw.

Lees hier het dossier van de PVDA-studiedienst