“Herwaardeer het groeipakket, een kind is overal evenveel waard”

Een Vlaams gezin verliest volgens berekeningen van de Gezinsbond 208 euro per kind per jaar door de besparingen van de Vlaamse regering op het kindergeld.

maandag 21 maart 2022

“Herwaardeer het groeipakket, een kind is overal evenveel waard”

“De energieprijzen swingen de pan uit, een winkelkar wordt steeds duurder… Het leven is duurder dan ooit en meer een meer gezinnen krijgen hun facturen niet betaald. Ondertussen blijft de Vlaamse regering besparen op diezelfde gezinnen? Dat is onbegrijpelijk”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Lise Vandecasteele. De PVDA roept Wouter Beke en de Vlaamse regering op om deze asociale besparing terug te draaien en de kinderbijslag te herwaarderen.

De PVDA steunt de eis van de gezinsbond om alle niet-indexeringen uit het verleden te compenseren en het kindergeld opnieuw te linken aan de index, zoals in de andere landsdelen. “Het kindergeld lijkt wel de favoriete besparingspost van de Vlaamse regering” zegt Vandecasteele. “Terwijl het een van de belangrijkste instrumenten is in de strijd tegen kinderarmoede. Tijd om het kindergeld te herwaarderen op het moment dat veel gezinnen het moeilijk hebben met de hoge prijzen. Dat kan in een eerste stap door de niet-indexeringen van het verleden terug te draaien.”

“Keer op keer zien we hetzelfde verhaal”, gaat Vandecasteele verder. “Vlaanderen vraagt om extra bevoegdheden, om daar vervolgens op te besparen. Dat zien we nu ook met het kindergeld, dat steeds meer een ‘mindergeld’ lijkt te worden.” In 2019 werd kindergeld een Vlaamse bevoegdheid. Het werd omgedoopt tot Groeipakket en er werd beslist om het niet meer te linken aan de index, maar om te werken met een jaarlijkse vaste verhoging van 2%. “In september 2021 besliste minister Beke in een besparingsronde om die jaarlijkse aanpassing te verminderen naar 1%”, zegt Vandecasteele. “Met de gierende inflatie kost dat gezinnen volgens de Gezinsbond minstens 208 euro per jaar per kind. Daarom verzetten wij ons tegen de logica van splitsen om te besparen. Het houdt geen steek dat de kinderbijslag in Wallonië wel geïndexeerd wordt en in Vlaanderen niet. Een kind is toch overal evenveel waard? Stop die versnippering, die altijd opnieuw leidt tot meer besparingen, en zorg voor meer eenheid in het beleid.”