“Het kerstcadeau van de regering? De 400.000 gezinnen in energie-armoede blijven in de kou staan”

Morgen, woensdag 8 januari, bespreekt de Kamer een resolutie van PVDA voor het bestrijden van energiearmoede. “Het gaat om de financiering van het Fonds Gas en Elektriciteit, dat gezinnen in armoede bijstaat bij het betalen van hun energiefactuur,” zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Thierry Warmoes. “Eigenlijk had dit al voor het verlof moeten gestemd zijn, maar de andere partijen lagen dwars. Het gevolg is dat minister Marie-Christine Marghem en de MR een vuil spel hebben kunnen spelen.”

dinsdag 7 januari 2020

Vlak voor de kerstvakantie maakte een kamerbrede meerderheid namelijk de bevriezing van de middelen van dat Fonds Gas en Elektriciteit voor 2019 ongedaan. Daardoor krijgt het fonds voor het eerst sinds 2012 nieuwe middelen. Een week later, op kerstavond, publiceert minister Marghem (MR) echter een Koninklijk Besluit waarin de middelen voor 2020 opnieuw bevroren worden. PVDA klaagt deze hypocriete houding aan en eist dat het Fonds Gas en Elektriciteit voldoende middelen krijgt.

Het aantal huishoudens die het moeilijk hebben hun gas- en elektriciteitsfacturen te betalen blijft stijgen. Het Fonds Gas en Elektriciteit, dat financiële steun biedt aan huishoudens in energiearmoede, heeft al jaren een tekort aan middelen. Dat blijkt uit een studie van het Platform voor de strijd tegen Energiearmoede (beheerd door de Koning Boudewijnstichting). Sinds 2012 worden de middelen van het fonds niet meer geïndexeerd. Hierdoor liep het fonds in totaal 21 miljoen euro mis. Daarom dient PVDA in november 2019 een resolutie in om het fonds voldoende middelen te geven. Dat voorstel wordt morgen besproken in commissie. Te laat, vreest PVDA-volksvertegenwoordiger Thierry Warmoes.

Vlak voor de kerstvakantie keurde een kamerbrede meerderheid een amendement goed om de niet-indexering van het fonds voor 2019 terug te draaien. Het amendement werd een dag eerder onder applaus unaniem goedgekeurd in de commissie Energie. Maar op kerstavond publiceerde minister Marghem (MR) een Koninklijk Besluit waarin de indexering van middelen voor 2020 van het fonds toch opnieuw bevroren wordt. “De regering en minister Marghem hebben de gezinnen een cynisch kerstcadeau gegeven,” zegt Thierry Warmoes. “De 400.000 gezinnen in energiearmoede blijven in de kou staan”.

Thierry Warmoes klaagt ook de vertragingsmanoeuvres van de andere partijen aan: “Bij de bespreking van de resolutie in de commissie Energie heb ik gezegd dat deze resolutie dringend is. Veel gezinnen leven in precaire omstandigheden, zeker met de winter voor de deur. Alle andere partijen verkozen echter af te wachten en een hoorzitting te organiseren om de zaak zogenaamd “structureel” aan te pakken. De zaak was nochtans duidelijk : het rapport van de Koning Boudewijnstichting gaf duidelijk aan wat er moest gebeuren. Als onze resolutie toen gestemd was geweest, had minister Marghem dit giftig kerstgeschenk niet kunnen maken.”