Israëlische kolonisatie: tijd voor sancties, niet voor erkenning

De beslissing van de Verenigde Staten om de Israëlische nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever niet meer als onwettelijk te beschouwen, toont de voortzetting van het Palestinabeleid onder de regering Trump. Het bevestigt opnieuw dat de Verenigde Staten het internationaal recht naast zich neerleggen.

woensdag 20 november 2019

Israëlische kolonisatie: tijd voor sancties, niet voor erkenning

Dat ligt in lijn met het meer dan vriendschappelijk beleid van de regering Trump ten aanzien van Israël. Vorig jaar erkenden de Verenigde Staten Jeruzalem als hoofdstad van Israël en verhuisden ze hun ambassade vanuit Tel-Aviv. Dat gaat regelrecht in tegen een resolutie van de Verenigde Naties.

Afgelopen maart erkende president Trump officieel de Israëlische soevereiniteit over de Golanhoogte. Ook dat is tegen het internationaal recht.

"De Verenigde Staten achten zich boven het internationaal recht verheven", klaagt federale volksvertegenwoordiger van de PVDA Nabil Boukili aan. Trump toont nog maar eens aan dat hij de Israëlische bezetting en de kolonisatiepolitiek van de extreemrechtse regering Netanyahu volledig steunt".

De PVDA eist sancties tegen de Israëlische kolonisatiepolitiek. Daarvoor dienden we in oktober nog een resolutie in in het Federaal Parlement. Die resolutie (lees ze hier) wordt volgende week in de commissie Buitenlandse Zaken besproken.

Nabil Boukili: "We willen dat de regering partnerschappen tussen Belgische instellingen en Israëlische instellingen die verbonden zijn met het kolonisatiebeleid, verbiedt. Dat het bedrijven die betrokken zijn bij de bezetting van de Palestijnse gebieden uitsluit van overheidsopdrachten en een einde maakt aan de economische zendingen van de federale overheid bij de Israëlische regering of instellingen in Israël die bijdragen aan de kolonisatie".

De PVDA steunt de BDS-campagne (Boycot, desinvestering, sancties) tegen Israël zolang dat het het internationaal recht schendt. BDS is een vreedzaam initiatief dat door 171 Palestijnse organisaties werd gelanceerd en dat wereldwijd op grote steun kan rekenen.