“KBC kan niet eerst 12 miljard euro winst maken en dan 1400 jobs schrappen”

Foto Isriya Paireepairit, Flickr

De PVDA is verontwaardigd over de aankondiging van KBC om 1400 jobs te schrappen. KBC is een van de banken die in 2008 enkel kon overleven met de steun van de gemeenschap, met ons belastinggeld. KBC is een bank die de voorbije vijf jaar 12 miljard euro winst maakte (zie tabel) De PVDA wil een alternatief voor het schrappen van jobs en vraagt de samenkomst van de Commissie Sociale Zaken.

KBC maakte de afgelopen 5 jaar een fenomenale winst van 12 miljard euro. Vorig jaar alleen al ging het om 2,5 miljard euro. Een winstmachine waar de aandeelhouders met volle teugen van profiteren. “Om de winst op peil te houden” en “wendbaar te blijven” wil de bank nu 1400 jobs schrappen. “Dat is onaanvaardbaar”, zegt Tom De Meester, woordvoerder van de PVDA.

KBC werd in 2008 van het faillissement gered met de steun van de gemeenschap, met ons belastinggeld. De overheden hebben tientallen miljarden op tafel gelegd en als garantie gegeven om KBC overeind te houden. Zonder die steun zouden de aandeelhouders geen cent hebben teruggezien van hun kapitaal. Aan het personeel werden zware inspanningen gevraagd, zowel op vlak van loon- en arbeidsvoorwaarden als op vlak van prestaties. Werknemers getuigen dat de werkdruk de voorbije jaren stijl de hoogte in ging. Voor die inspanningen van het personeel en van de Belgische burgers bedankt KBC nu met het schrappen van 1.400 jobs.

Tom De Meester: “KBC werd in 2008 gered met ons belastinggeld. Vandaag maakt ze recordwinsten van 12 miljard euro de voorbije 5 jaar. En hoe bedankt ze het personeel en de Belgische burgers? Door 1400 jobs te schrappen. Tot zover de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Big Money. Dit is puur profitariaat. Schaamteloos hangmatkapitalisme. Ondertussen zetten de regeringsonderhandelaars de turbo op. Volgens VBO en VOKA moeten er immers dringend meer mensen aan het werk, willen we onze sociale zekerheid betaalbaar houden. Veel cynischer moet het niet worden.”

De PVDA vraagt met hoogdringendheid de samenkomst van de Commissie Sociale Zaken en wil daar de verantwoordelijken van de bank en ook de vakbonden aan het woord laten.

Het debat betreft niet alleen KBC, maar de hele financiële sector. De banken die in 2008 gered werden, en die vandaag miljarden winst maken, kondigen één voor één massale jobschrappingen aan. We hebben nood aan een alternatief waarbij geen enkele job verdwijnt, maar ook aan een echt maatschappelijk debat. Daarin wil de PVDA de piste van arbeidsduurvermindering naar voor schuiven. Een 30-urenweek is perfect haalbaar en betaalbaar.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Rita Meulders
    heeft gereageerd 2019-09-28 13:33:02 +0200
    Het schrappen van 1400 jobs is niet het enige probleem. Er sluiten ook bankkantoren omdat ze niet rendabel zijn, zodat mensen kilometers verder moeten als ze bij hun bank willen zijn. Ook contant geld opnemen kan niet meer overal. Wat doe je dan bij de bakker, op de markt, bij de boer, op de rommelmarkt en bij al die verkopers die geen kaartlezer hebben?
    Men zou meer mensen en middelen moeten inzetten en samenwerken om al de constructies op te doeken die miljarden wegsluizen naar belastingparadijzen.
    In verband met de reactie van Jeroen:
    ‘… Al die jobs vervangen door nutteloze jobs in de dienstensector zal enkel de begroting verder doe ontsporen, de dienstensector produceert niet, is luxe die draait op het geld aanwezig in de economie, en aangezien deze sector groeit moeten we de taart (of kruimels eigenlijk) met steeds meer mensen delen. En geld voor diensten heb ik niet dus ik ben niets met die sector.’
    Ik heb deze redenering al meer gehoord en het klinkt uit de mond van degenen die daarvan overtuigd zijn als een zware last op hun schouders. Alleen de maakindustrie zou goed zijn voor de economie. Alle winkels, kopen & verkopen, auto- chemieindustrie, bouwbedrijven, immo, boekhoudkantoren, haven, water, gas, elektriciteit, horeca, enz… enz…)
    De dienstensector, ik veronderstel de staatsambtenaren (politie, leger, onderwijs, rechtbanken, openbaar vervoer, trein, tram, bus, fiscus, gemeente- en provinciepersoneel, musea, creches, land- en waterwegen, enz… enz…) worden betaald met het geld dat opgebracht is door de makers.
    Kan PVDA eens een onderzoek doen naar de kosten en baten van de maakindustrie tegenover de ambtenarij.
  • Rita Meulders
    heeft deze pagina gevolgd 2019-09-28 12:48:00 +0200
  • Bas Heijermans
    heeft gereageerd 2019-09-06 18:53:50 +0200
    Dit is een bank die op omvallen stond, gered is door de burger met belastinggeld. Nu zou je denken dat ze dankbaar zijn en hun tarieven verlagen, alsook stoppen met belastingen ontduiken en van de beurs een gokpaleis te maken.
    Niets is minder daar, ze steken gewoon een dikke middelvinger op en smijten personeel op straat. Niet omdat ze verlies zouden draaien, neen hoor, maar omdat de CEO een extra bonus krijgt bij stijgende resultaten.
    De regering kijkt toe en doet niets, natuurlijk niet want ze zijn immers allemaal omgekocht voor zitjes in de raad van bestuur en eventuele jobs voor de partij-genoten.
    Dat is de reden dat ik PVDA stem en blijf stemmen, de oneerlijkheid en vooral meehelpen in belastingontduiking van de rijken in België is mij een doorn in het ook.
    België gaat kapot door fraude, corrupte politiekers, te veel parlementen en rotte banken en andere CEO’s waarvan hun bedrijf met belastinggeld wordt gespekt. Justitie is al monddood gemaakt door Geens en Jambon dus daar hoeven we niets van te verwachten.
    Kapitalisme is de ondergang van onze planeet, geld, geld en nog eens geld, daarvoor mag alles kapot en worden zelfs mensen beschouwd als nummers. Ongelooflijk dat we een regering hebben die van mensen een plat nummer maakt, af te danken als het geen geld meer oplevert. Zum kotzen zoals de Duitsers zeggen.
  • Jeroen Taverniers
    heeft gereageerd 2019-09-05 12:15:52 +0200
    De pijnlijke realiteit is dat deze mensen niet meer nodig zijn. Je kan daar niets aan veranderen. Natuurlijk vormt dit een probleem, steeds minder mensen zijn nodig wat dus zou moeten leiden tot een nieuw werksysteem. Al die jobs vervangen door nutteloze jobs in de dienstensector zal enkel de begroting verder doe ontsporen, de dienstensector produceert niet, is luxe die draait op het geld aanwezig in de economie, en aangezien deze sector groeit moeten we de taart (of kruimels eigenlijk) met steeds meer mensen delen. En geld voor diensten heb ik niet dus ik ben niets met die sector.
    Het huidig probleem staat mooi verwoord in het artikel van David Harvey: ‘Eindeloze accumulatie van kapitaal vernietigt de planeet en creëert steeds grotere ongelijkheid’.
    Het klopt dat KBC zijn schuld terugbetaald heeft, maar met wie zijn geld is dat? Ik denk dat mensen niet kunnen omvatten hoeveel winst die bedrijven maken. 2.5 miljard euro, geen Belgische Franken maar euro. Samen met ING komen deze twee uit op 5 miljard euro netto winst. Dat is meer dan de werkloosheidsuitkeringen. Daarmee kan je elke uitkerng boven d earmoededrempel optrekken. Of bijna zoveel als ons defentie budget, twee banken zouden een leger zo sterk als België kunnen hebben.
    Sectoren die goed betaalde jobs hebben verdwijnen, minder staatsinkomsten dus en hun winst stijgt steeds verder waarom ze in werkelijkheid weinig belastingen op betalen. In principe zijn belastingen op arbeid dom omdat er grote verschillen tussen sectoren is en ook de vennootschapsbelasting is dom omdat je op het bruto inkomen belast. Een slimmer systeem zou een progressieve netto winstbelasting zijn. Hoe meer winst men maakt in een hoe hogere schijf men terecht komt en je kan zo zuurstof gevenaan KMO’s en zelfstandige door lage schijven te hebben. Op deze manier met hoge schijven kan je sturen om absurde hoge winsten te stoppen. Als een bedrijf geen belasting wil betalen kunnen ze investeren, personeel aanwerven, de lonen verhogen,… zodat de netto winst daalt. Het is ook een middel om een economie zonder mensenlijke arbeid te belasten. Een robot taks was een idee, maar via een netto winstbelasting kan je bedrijven zonder personeel die miljarden winst maken ook mee laten betalen, progressief zodat de zwaarste schouders de zwaarste last dragen. Productieve maatschappijen worden dan meer in zijn geheel beloont. Tenslotte profiteren bedrijven door de investeringen van de overheid, zoals scholing, infrastructuur, gezondheidszorg, kinderopvang,…, bedrijven moeten dit niet vergeten en ook bijdragen.
    Dus op KBC kan ik eigenlijk niet kwaad zijn, het is natuurlijk zuur maar er is binnen ons huidig arbeidssysteem geen werk meer van hen. We moeten dringend nadenken over hoe het werk te verdelen binnen een economie die niet gebaseerd is op enkel groei. De meeste mensen hebben geen behoeft om omgeremd te consummeren, we hebben zowat alles. We kunnen toch niet nodeloos blijven verspillen?
  • Andrea Wuytjens
    heeft gereageerd 2019-09-04 18:31:55 +0200
    De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat KBC alle ontvangen staatshulp heeft terug betaald . Wat niet van alle banken gezegd kan worden.

We hebben jouw steun nodig