“Met PVDA in het parlement wordt verlaging toplonen politici eindelijk bespreekbaar”

Foto Belga.

De besparingen op partijdotaties en de aankondiging van het verlagen van de parlementaire vergoedingen die gisteren nacht in het Vlaams Parlement gestemd werden, stemmen de PVDA voorzichtig tevreden. “Het is duidelijk dat onze voorstellen om de royale dotaties en lonen voor partijen en politici te verminderen druk gezet hebben op de andere partijen”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA in het Vlaams Parlement. “Met de hete adem van de PVDA in de nek kan er eindelijk over het inperken van de toplonen voor politici gesproken worden.”

Het Vlaams Parlement stemde gisterennacht op het einde van de begrotingsbesprekingen unaniem een resolutie om de lonen van parlementsleden te verlagen. “Een stap in de goede richting, die duidelijk onder druk van de PVDA genomen wordt”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA. “We zijn nog maar net vertegenwoordigd in het Vlaams Parlement, of er kan eindelijk gesproken worden over het inperken van de toplonen voor politici. Maar voor ons mag het gerust wat verder gaan. Het voorstel van de lonen met 5 procent te verlagen is enkel een inhaalmanoeuvre ten opzichte van een hervorming die de Kamer 5 jaar geleden al nam. Mag het iets meer zijn?”

De PVDA stelde woensdag in het Vlaams Parlement zelf nog voor om de lonen van ministers en parlementsleden te halveren. “In tijden waarin quasi iedereen zwaar moet inleveren van deze Vlaamse regering vinden wij het maar normaal dat politici zelf ook een inspanning leveren”, zegt D’Haese. “Met dat geld zouden we de nodige middelen kunnen voorzien om de besparingen op de projectsubsidies voor cultuur en ook de besparingen op de CAW’s en SAM vzw terug te draaien”. Dat voorstel werd uiteindelijk weggestemd. “Een halvering van het loon van ministers en parlementsleden, dat is nog steeds geen onaardig bedrag. Maar het lijkt ons essentieel om te vermijden dat politici helemaal losgekoppeld worden van de leefwereld van de mensen die ze vertegenwoordigen.”

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2020-01-04 15:02:50 +0100
    Weet het wel dat ik al gereageerd heb, maar hier nog een toemaatje… Met belachelijk 5 % minder ?? Mijn God, dat zullen ze echt voelen hè.. Niet meer elke dag een hele fles Champagne, maar zo heel af en toe eens een goede Cava… Zo hard gaat dat aankomen. Kan echt niet meer belachelijker. Maar 5 % is natuurlijk al beter dan niets… En hoeveel parlementariërs zitten er zo in de 4 regeringen samen. Wat met de ministerlonen. We hebben evenveel ministers als Frankrijk, Nederland, Duitsland en nog een paar anderen SAMEN !! En we zijn een speldenkop groot. En hoe ver staan we nu eigenlijk met die dé-cumuls. Ge gaat mij nu toch niet wijsmaken dat daar niemand meer tussen zit die zijn notaris-, advocaten-, accountants-, of eender welke “bijverdienste” meer heeft… Zou natuurlijk kunnen dat hun naam niet meer in koeien van letters op het briefpapier staat, maar strooien mannen genoeg hè die dat voor een procentje willen doen….
    Dotaties moet ge verdienen… Niet alleen door het aantal stemmen bijeen te tellen van goedgelovige mensen die echt overtuigd zijn dat het VB de redding van Vlaanderen is. Ja, alleen Vlaanderen hè, want ze hebben – zoals elke andere serieuze partij – geen vertegenwoordiging in Wallonië.. Just gelijk de N-VA… maar als je als 1e punt op je agenda een Onafhankelijk Vlaanderen staan hebt, en het Koningshuis in de greppel smijt, dan ben je GEEN serieuze politieke partij.

Wat ik mij ook al heel veel jaren afvraag is hoeveel die mensen betaald krijgen om in een commissie te zitten… Gratis zullen ze dat niet doen, ’t zijn hoofdzakelijk politiekers, en die doen niets voor niets, behalve naar het toilet gaan!! En hoeveel van die commissies hebben we zo gemiddeld. Er gaat geen week voorbij of ik hoor weer wel op het nieuws dat de “commissie X, Y of Z” daar gaat aan sleutelen… Iedere parlementariër, en zeker elke minister heeft zijn eigen kabinetsmedewerkers… Goed voor het aantal tewerkgestelden natuurlijk, maar hoeveel verdienen die?? en met hoeveel zijn die?? Voor 55 ministers zal dat wel een aardig dorpje bij elkaar zijn… Mijn gedacht…
    Maar die kabinetsmedewerkers verklaren ook meteen waarom je gisteren Minister van Onderwijs was, eergisteren Minister van Binnenlandse Zaken, en vandaag Minister van Financiën… Zijn dat echt übermenschen?? Neen, ze laten alles uitsoepen en voorschrijven door de kabinetsmedewerkers, en dan maar een toneelstuk opvoeren alsof ze zelf het warm water, EN het ei van Columbus uitgevonden hebben…. BAH !! BAH !! Geef mij dan maar BACH…..
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-12-24 00:34:07 +0100
    Ja, ben ermee akkoord 5 % is niet veel !! Bijlange na niet. Maar als je ziet over welke maandelijkse sommen het hier gaat, is dat toch al een klein slokje op de borrel. Het MOET MEER!! Daar ben ik ook mee akkoord. Maar gelukkig hebben jullie nu wat meer invloed in het Parlement, en zijn de anderen wel een beetje bang voor een verdere explosie van LINKS

Als ze nu ook nog eens de partij dotaties met 20 % of zo zouden verminderen, dan zou dat voor het VB en de N-VA wel een serieuze veeg uit de pan zijn. En goed voor de begroting natuurlijk. Wat kunnen ze allemaal niet doen met dat geld?? HEEL VEEL!! Dus blijven hameren en kloppen. Zo geraken we ooit nog ergens. In elk geval: Chapeau of Hoed Af, en doe zo voort.
  • Astrid Mancin
    heeft gereageerd 2019-12-21 22:18:31 +0100
    Waarom zijn de huren van sociale woningen zo naar omhoog gegaan..?mijn zoon met 280 euro per maand meer..ze betalen nu 680 voor een appartement..met een gezamenlijk inkomen van 1600 euro..Dit kan toch niet.. vriendelijke groeten en doe zo voort..ciao

We hebben jouw steun nodig