“Met PVDA in het parlement wordt verlaging toplonen politici eindelijk bespreekbaar”

De besparingen op partijdotaties en de aankondiging van het verlagen van de parlementaire vergoedingen die gisteren nacht in het Vlaams Parlement gestemd werden, stemmen de PVDA voorzichtig tevreden. “Het is duidelijk dat onze voorstellen om de royale dotaties en lonen voor partijen en politici te verminderen druk gezet hebben op de andere partijen”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA in het Vlaams Parlement. “Met de hete adem van de PVDA in de nek kan er eindelijk over het inperken van de toplonen voor politici gesproken worden.”

vrijdag 20 december 2019

Het Vlaams Parlement stemde gisterennacht op het einde van de begrotingsbesprekingen unaniem een resolutie om de lonen van parlementsleden te verlagen. “Een stap in de goede richting, die duidelijk onder druk van de PVDA genomen wordt”, zegt Jos D’Haese, fractievoorzitter van de PVDA. “We zijn nog maar net vertegenwoordigd in het Vlaams Parlement, of er kan eindelijk gesproken worden over het inperken van de toplonen voor politici. Maar voor ons mag het gerust wat verder gaan. Het voorstel van de lonen met 5 procent te verlagen is enkel een inhaalmanoeuvre ten opzichte van een hervorming die de Kamer 5 jaar geleden al nam. Mag het iets meer zijn?”

De PVDA stelde woensdag in het Vlaams Parlement zelf nog voor om de lonen van ministers en parlementsleden te halveren. “In tijden waarin quasi iedereen zwaar moet inleveren van deze Vlaamse regering vinden wij het maar normaal dat politici zelf ook een inspanning leveren”, zegt D’Haese. “Met dat geld zouden we de nodige middelen kunnen voorzien om de besparingen op de projectsubsidies voor cultuur en ook de besparingen op de CAW’s en SAM vzw terug te draaien”. Dat voorstel werd uiteindelijk weggestemd. “Een halvering van het loon van ministers en parlementsleden, dat is nog steeds geen onaardig bedrag. Maar het lijkt ons essentieel om te vermijden dat politici helemaal losgekoppeld worden van de leefwereld van de mensen die ze vertegenwoordigen.”