“Nu snel de testcapaciteit in Brussel uitbreiden en de eerste lijn betrekken”

De huidige situatie in Antwerpen toont aan dat vooral in de grote steden nieuwe haarden van coronabesmettingen opduiken. Ook in Brussel zien we de eerste aanwijzingen dat de pandemie opnieuw in kracht toeneemt. Het Brussels Gewest is niet klaar voor een tweede golf van het coronavirus, zegt Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger Youssef Handichi. “Er is nood aan meer testcapaciteit. En we moeten ervoor zorgen dat de resultaten van de tests binnen de 24 uur bekend zijn, zodat de contactopsporing snel van start kan gaan.”

donderdag 30 juli 2020

“Nu snel de testcapaciteit in Brussel uitbreiden en de eerste lijn betrekken”

Hind Addi is huisarts bij Geneeskunde voor het Volk. Het testsysteem in Brussel schiet nog te kort, zegt ze. “Een patiënten van onze groepspraktijk in Schaarbeek testte vorige week donderdag positief op Covid-19. Haar man moest dus ook getest worden. Hij ging eerst naar de Kliniek Sint-Jan, die hem niet onmiddellijk kon helpen. In het weekend was daar geen afspraak mogelijk en maandag kreeg hij te horen dat hij pas volgende week een afspraak kan krijgen. Daarop ging hij naar het Brugmannziekenhuis, waar je je kunt laten testen zonder afspraak. Hij stond er drie uur in de rij en werd toen naar huis gestuurd omdat er geen plek was. Pas dinsdag, vijf dagen later, kon hij eindelijk getest worden. En het resultaat kreeg hij pas donderdagochtend.”

“Het is niet normaal dat je een week moet wachten om te weten of je besmet bent of niet”, zegt Hind Addi. “En dit soort verhalen horen we vaker. De testcentra zijn momenteel overvol. Het virus kun je onmogelijk bestrijden zonder snelle en massale testen, aangevuld met een efficiënt systeem van contactopsporing. We moeten snel testcentra openen zo dicht mogelijk bij de mensen, zoals we met Geneeskunde voor het Volk in Molenbeek gedaan hebben in samenwerking met andere wijkgezondheidscentra en met de steun van de gemeente. Waarom kan wat wij deden met onze middelen en op onze eigen schaal, niet op grotere schaal gedaan worden door de gewestregering?”

“Hoe komt het dat in de maand juli negen testcentra in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de deuren sloten? En dat de Brusselse minister van Volksgezondheid, Alain Maron, opnieuw met de rug tegen de muur staat, terwijl er al meer dan twee weken lang verschillende signalen zijn dat er een tweede golf van het coronavirus op gang komt in België? Hebben we niets geleerd van de eerste golf?”, vraagt Youssef Handichi zich af.

Gezien de heropflakkering van het coronavirus in Brussel, moeten er dringend opnieuw testcentra opgestart en uitgebreid worden, en moet ervoor gezorgd worden dat mensen snel getest worden en binnen de 24 uren het resultaat kennen.

“Het testcentrum dat we in Molenbeek hebben opgericht, bewijst dat het mogelijk is om testinfrastructuur te openen in de wijken, dicht bij de mensen. Dat is mogelijk met een beetje goede wil en door de mensen op het terrein erbij te betrekken. De nood is hoog. En daarnaast is het dringend dat de eerste lijn op het terrein betrokken wordt bij de contactopsporing”, besluit Hind Addi.