Jos D’Haese, Vlaams volksvertegenwoordiger en mobiliteitsspecialist van de PVDA, aan het station van Antwerpen-Centraal vanmorgen. (Foto Stefaan Van Parys)

De PVDA voerde vanochtend actie aan meer dan 30 stations in heel België voor een toekomstvisie voor de NMBS. “Onze spoorwegen zijn cruciaal als oplossing voor de files, luchtvervuiling en klimaatverandering”, zegt Jos D’Haese, mobiliteitsspecialist van de PVDA.

“Toch verkeert de NMBS vandaag in crisis en met de plannen van de Vivaldi-regering gaat het van kwaad naar erger. Daarom delen wij vandaag een folder uit aan de reizigers om te pleiten voor een sterk investeringsplan voor een openbaar vervoer van de toekomst: met treinen die op tijd rijden en een dienstverlening die veel meer mensen aantrekt”, aldus Jos D’Haese.

Het afgelopen jaar zijn al 35.000 treinen geschrapt en is de stiptheid van de NMBS ingestort: een op de tien treinen komt te laat. “Ik hoor het overal rond mij als ik op de trein zit: reizigers zijn ten einde raad”, zegt D’Haese. “En daar brengt deze regering geen verandering in. Wel integendeel, Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, geeft aan dat ze de komende twee jaar 1,4 miljard tekort komt. Tientallen loketten worden gesloten en de spoorwegen zouden het met nog eens 2.000 werknemers minder moeten doen. Minister Gilkinet mag dan wel zeggen dat hij het spoor een warm hart toedraagt, met zo’n onderfinanciering duwt de regering mensen weg van het openbaar vervoer in plaats van dat aantrekkelijk te maken.”

“Wij pleiten voor een openbaar vervoer dat een écht alternatief biedt voor de wagen”, gaat D’Haese verder. “De spoorwegen zijn cruciaal om onze vastgereden mobiliteit los te trekken, het klimaat te redden en de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren. Daar zijn forse investeringen voor nodig, maar die verdienen zich dubbel en dik terug in tijdswinst en levenskwaliteit. In Luxemburg hebben ze de investeringen in het spoor daarom verdubbeld, Zwitserland telt drie keer zoveel stations als België waar treinen klokvast passeren. Waarom zou wat daar kan, bij ons niet mogelijk zijn? Daarom steunen wij de eisen van de vakbonden voor een herfinanciering en een personeelsaanwerving bij NMBS en pleiten we voor een ambitieus investeringsplan, om ons openbaar vervoer eindelijk klaar te maken voor de toekomst.”