“Spoorplan is een teleurstelling”

De PVDA reageert teleurgesteld op het spoorplan dat minister Georges Gilkinet vandaag ondertekende. “De situatie bij de NMBS is dramatisch. Elke reiziger en elk personeelslid voelt dat. Met dit spoorplan zal dat zeker niet beter worden vóór 2026”, reageert Maria Vindevoghel, federaal volksvertegenwoordiger voor PVDA.

vrijdag 23 december 2022

“Spoorplan is een teleurstelling”

“De ambitie en de toegekende middelen zijn te laag. Ondanks alle beloftes en de goednieuwsshow van minister Gilkinet komt er geen kwaliteitsvol openbaar vervoer.”

De PVDA bekritiseert het gebrek aan investeringen en personeel. Vindevoghel: “Treinreizigers beseffen dat de problemen nu moeten worden aangepakt, er moeten in 2023 en 2024 investeringen gebeuren. De problemen dreigen nu nog erger te worden. De overeenkomst tekent bovendien een traject uit om in de toekomst met minder personeel te werken, voor een hoger aanbod. Hoe gaan ze dat klaarspelen, gezien er nu al een personeelstekort is om de dienstverlening te garanderen?”

Volgens Maria Vindevoghel ontbreekt het de beheersovereenkomst ook aan ambitie inzake stiptheid en reizigersaantallen. “De minister eist dat slechts 91% van de treinen stipt rijdt, en dat pas tegen 2032. Een op de tien treinen mag van deze regering dus een pak te laat zijn. Als reiziger kun je zoiets toch niet aanvaarden?” De stijging van de reizigersaantallen met 30% op 10 jaar tijd is volgens de PVDA onvoldoende. “In realiteit gaat het om een stijging van 16% tegenover 2019, pre corona. Dat is amper 1% per jaar.”

Volgens Vindevoghel is het wel positief dat er nu opnieuw een beheersovereenkomst is die de NMBS voor 10 jaar vastlegt als uitbater. “Een overwinning voor de vakbonden en reizigersorganisaties die hier rond gewerkt hebben.”