“Uitzendkrachten zijn geen wegwerpwerknemers”: PVDA stelt antimisbruikplan voor

Hij heet Seppe De Meulder. En zijn verhaal bracht de sociale media in beroering. Deze jonge uitzendkracht vertelt over dagelijkse misbruik van uitzendarbeid in sommige bedrijven. "Uitzendkrachten zijn geen wegwerpwerknemers", reageerde PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst boos. De linkse partij vraagt om het motief instroom voor uitzendarbeid af te schaffen en dringend een antimisbruikplan goed te keuren.

vrijdag 15 mei 2020

“Uitzendkrachten zijn geen wegwerpwerknemers”: PVDA stelt antimisbruikplan voor

"Het is des te dringender omdat, volgens de getuigenissen die we horen, steeds meer werkgevers misbruik maken van de groeiende onzekerheid als gevolg van het coronavirus om het systeem nog meer te misbruiken", voegt Steven De Vuyst eraan toe.

Lees de getuigenis van Sepper De Meulder.

"Elke avond applaudisseren we voor de arbeiders die het land laten werken, maar overal in het land staan diezelfde mensen onder druk door toenemende flexibiliteit, lage lonen en een onzekere status", schrijft Seppe De Meulder in zijn Facebook-brief. Hij werkte als uitzendkracht in het magazijn van Aveve en werd een week voordat hij recht had op een vast contract aan de deur gezet. Zijn verhaal ging viraal en werd door verschillende media opgepikt.

"Wat vooral opvalt," zegt Steven De Vuyst, "is de gestage stroom van getuigenissen die nu van mensen in vergelijkbare situaties komen. Zij bevestigen de verhalen die we regelmatig op onze platformen ontvangen". Ze beamen nogmaals de studie die de PVDA in 2017 heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat in veel bedrijven uitzendarbeid eerder regel dan uitzondering is. In de 100 bedrijven met meer dan 250 werknemers die het meest gebruik maken van uitzendkrachten, hebben gemiddeld 22% van hun werknemers een interimcontract. Tien grote bedrijven hebben zelfs meer mensen met een interimcontract dan werknemers in vaste dienst.

Volgens een recent onderzoek van het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving van de KUL (Hiva - Universiteit Leuven) kiest slechts 11% van de uitzendkrachten vrijwillig voor meer flexibiliteit. "Mensen hebben behoefte aan stabiliteit en zekerheid", zegt De Vuyst. En hij voegt daaraan toe: "Daarom stellen wij voor om meteen een antimisbruikplan in zes punten goed te keuren. Werknemers geen wegwerpmensen".

De PVDA stelt een antimisbruikplan voor met zes concrete maatregelen tegen de massale uitzendarbeid. Het doel is om werkgevers die misbruik maken van het systeem te beperken, te registreren, te controleren en te bestraffen.

1. Invoering van een wettelijke maximumgrens voor opeenvolgende dagcontracten die een onderneming aan een werknemer kan geven.

2. Afschaffing van het motief instroom voor uitzendarbeid. Met dat motief biedt een bedrijf zichzelf een uitzendkracht op proef aan voor een periode van maximaal 6 maanden zonder enige verplichting tot indienstneming. Dat motief, dat in september 2013 door de regering Di Rupo is toegevoegd, is in feite een verkapte proefperiode.

3. Invoering van een maximumpercentage aan uitzendkrachten in de ondernemingen. Op sectoraal niveau te onderhandelen met de vakbonden.

4. Registratie van de tijdelijke vervanging van een werknemer. Zo kan de ondernemingsraad weten wie welke afwezige werknemer vervangt en dus controle uitoefenen.

5. Meer controle: de sociale inspectie zou makkelijker toegang moeten krijgen tot de kruispuntbank van uitzendkrachten. Bovendien zou de inspectie over meer personeel moeten beschikken.

6. Zwaardere straffen: momenteel kan een 'gebruikende onderneming' die door een uitzendkracht aangeklaagd wordt, niet beboet worden. Als het misbruik bewezen is, is het bedrijf momenteel verplicht de uitzendkracht in dienst te nemen, maar die wordt vaak onmiddellijk daarop ontslagen.