“Uitzendkrachten zijn geen wegwerpwerknemers”: PVDA stelt antimisbruikplan voor

.

Hij heet Seppe De Meulder. En zijn verhaal bracht de sociale media in beroering. Deze jonge uitzendkracht vertelt over dagelijkse misbruik van uitzendarbeid in sommige bedrijven. "Uitzendkrachten zijn geen wegwerpwerknemers", reageerde PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst boos. De linkse partij vraagt om het motief instroom voor uitzendarbeid af te schaffen en dringend een antimisbruikplan goed te keuren.

"Het is des te dringender omdat, volgens de getuigenissen die we horen, steeds meer werkgevers misbruik maken van de groeiende onzekerheid als gevolg van het coronavirus om het systeem nog meer te misbruiken", voegt Steven De Vuyst eraan toe.

Lees de getuigenis van Sepper De Meulder.

"Elke avond applaudisseren we voor de arbeiders die het land laten werken, maar overal in het land staan diezelfde mensen onder druk door toenemende flexibiliteit, lage lonen en een onzekere status", schrijft Seppe De Meulder in zijn Facebook-brief. Hij werkte als uitzendkracht in het magazijn van Aveve en werd een week voordat hij recht had op een vast contract aan de deur gezet. Zijn verhaal ging viraal en werd door verschillende media opgepikt.

"Wat vooral opvalt," zegt Steven De Vuyst, "is de gestage stroom van getuigenissen die nu van mensen in vergelijkbare situaties komen. Zij bevestigen de verhalen die we regelmatig op onze platformen ontvangen". Ze beamen nogmaals de studie die de PVDA in 2017 heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt dat in veel bedrijven uitzendarbeid eerder regel dan uitzondering is. In de 100 bedrijven met meer dan 250 werknemers die het meest gebruik maken van uitzendkrachten, hebben gemiddeld 22% van hun werknemers een interimcontract. Tien grote bedrijven hebben zelfs meer mensen met een interimcontract dan werknemers in vaste dienst.

Volgens een recent onderzoek van het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving van de KUL (Hiva - Universiteit Leuven) kiest slechts 11% van de uitzendkrachten vrijwillig voor meer flexibiliteit. "Mensen hebben behoefte aan stabiliteit en zekerheid", zegt De Vuyst. En hij voegt daaraan toe: "Daarom stellen wij voor om meteen een antimisbruikplan in zes punten goed te keuren. Werknemers geen wegwerpmensen".

De PVDA stelt een antimisbruikplan voor met zes concrete maatregelen tegen de massale uitzendarbeid. Het doel is om werkgevers die misbruik maken van het systeem te beperken, te registreren, te controleren en te bestraffen.

1. Invoering van een wettelijke maximumgrens voor opeenvolgende dagcontracten die een onderneming aan een werknemer kan geven.

2. Afschaffing van het motief instroom voor uitzendarbeid. Met dat motief biedt een bedrijf zichzelf een uitzendkracht op proef aan voor een periode van maximaal 6 maanden zonder enige verplichting tot indienstneming. Dat motief, dat in september 2013 door de regering Di Rupo is toegevoegd, is in feite een verkapte proefperiode.

3. Invoering van een maximumpercentage aan uitzendkrachten in de ondernemingen. Op sectoraal niveau te onderhandelen met de vakbonden.

4. Registratie van de tijdelijke vervanging van een werknemer. Zo kan de ondernemingsraad weten wie welke afwezige werknemer vervangt en dus controle uitoefenen.

5. Meer controle: de sociale inspectie zou makkelijker toegang moeten krijgen tot de kruispuntbank van uitzendkrachten. Bovendien zou de inspectie over meer personeel moeten beschikken.

6. Zwaardere straffen: momenteel kan een 'gebruikende onderneming' die door een uitzendkracht aangeklaagd wordt, niet beboet worden. Als het misbruik bewezen is, is het bedrijf momenteel verplicht de uitzendkracht in dienst te nemen, maar die wordt vaak onmiddellijk daarop ontslagen.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Bjorn Nacken
    heeft gereageerd 2020-05-29 10:02:37 +0200
    Weg met de interim/uitzuigbureaus !!
    Ze schieten overal als paddenstoelen uit de grond over de rug van de arbeiders, het is moderne slavernij !

Deze moderne koppelbazen hebben er geen belang bij dat werknemers in vaste dienst bij bedrijven worden ondergebracht .
    Daar verliezen ze structurele inkomsten door , alleen hun eigen finacieel voordeel is van belang.
    zolang ze interim arbeiders kunnen blijven plaatsen, blijven de centjes binnenkomen en daar gaat het ze juist om !
    Ook al zeggen ze altijd zo fijn “wij willen je graag aan werk helpen”.
    Maar in realiteit “helpen” ze alleen de financiele belangen van het interim/uitzuig bureau in kwestie .

Dit moet gewoon niet mogen !
    Dit soort zaken horen gewoon door de overheid dus bijv door de VDAB overzien te worden.
    De overheid heeft er belang bij om mensen onder de pannen te hebben bij een bedrijf (het spaart enorm veel geld als iedereen gewoon aan het werk blijft) !!
    Interim/uitzuig bureaus , juist niet !!
    Die hebben er baat bij als er een eeuwige grote pool aan werkzoekenden is !!

Weg met de hele interim/uitzuig meute !!!
  • a b
    heeft gereageerd 2020-05-18 20:09:02 +0200
    Dit is iets dat al lang bezig is en mettertijd erger wordt, normaal ook, hoe kan een bedrijf dat zijn werknemers correct behandelt in competitie treden met die bedrijven die je pas je contract laten tekenen nadat je de uren gepresteerd hebt. Om 9uur geen werk meer? Naar huis en contractje opstellen van 2u, anders moeten ze u de rest van de dag ook uitbetalen. Jàren werken mensen in zo’n omstandigheden. Feestdag? Enkel de dag erna òf de dag ervoor komen werken, want anders moeten ze u die feestdag ook uitbetalen, dus dan kiezen ze wel iemand anders voor de dag na de feestdag dan voor de dag ervoor… Sommige grote bedrijven laten alle eenvoudige taken meer en meer uitvoeren door bedrijfjes die nagenoeg uitsluitend interimpersoneel hebben, omdat die op die manier natuurlijk veel goedkoper zijn ook, en zo gaan goede jobs verloren voor dit soort ‘jobs’. Mensen die jaren werken met als reden ‘plotse vermeerdering van het werkvolume’.. En dan eens een weekje niet en ze kunnen weer herbeginnen. Dit is een sector waarin de wet vs de praktijk dag en nacht is, en wie opkomt voor zijn rechten mag morgen thuisblijven. Interimkantoren treden tegen elkaar in competitie om het creatiefst met de regels omspringen. Mensen die zich niet naar de zin van de interim verantwoorden waarom ze op een vrijje dag niet ineens alles willen laten vallen om daar over een halfuur te staan, weten dat ze morgen niet meer zullen gebeld worden. En dus eigenlijk ongeveer alles moeten pikken. Als hier niet enorm streng tegen opgetreden wordt dan werken we over 20jaar allemaal terug met dagcontracten ons ganse leven lang. Ikzelf ben er gelukkig al lange tijd vanaf, maar ik denk regelmatig terug aan die periode, en dit is een initiatief waarmee jullie de meest kwetsbaren enorm mee vooruit kunnen helpen. Mensen die zelf nooit iets van zich zullen laten horen of staken of wat dan ook, omdat dat een luxe is die ze zich niet kunnen permitteren als ze morgen nog willen kunnen gaan werken. Zolang zij zelf overtredingen moeten aanklagen terwijl ze elke dag weer afhangen van dat contract blijft elke regel gewoon dode letter. Goed werk!
  • Maurice Solberg
    heeft gereageerd 2020-05-18 17:39:34 +0200
    Je moet eens kijken wat er voor werk wordt aangeboden bij de VDAB, dat zijn allemaal uitzendkantoren, bij een werk ongeval betalen ze zelfs GEEN gewaarborgd loon uit zelfs als je er recht op hebt, ze zeggen dat het zo is, als de vakbond hier op reageert word dit wel ineens uitbetaald, ook als er feestdagen zijn maken ze een contract tot voor de feestdag, en betalen ze deze niet uit, terwijl dit wel moet als je langer dan 30 dagen er werkt
  • Luc Grootjans
    heeft gereageerd 2020-05-16 21:17:11 +0200
    Maak hier eens een petitie van aub zodat die misbruiken van interimarbeiders eruit moeten en een zeer deftig loon te betalen van begin af aan al, minstens 15 euro per uur is al een goed begin, graag reactie aub
  • Anne Claeys
    heeft gereageerd 2020-05-16 17:23:17 +0200
    Gewoon interim bureaus afschaffen! De VDAB meer inschakelen!

We hebben jouw steun nodig