AB InBev: PVDA eist einde aan misbruik gerechtelijke procedures in sociale conflicten

Woensdagavond doekten de vakbonden de blokkade bij AB Inbev op na een veroordeling van de rechtbank. Er werd gedreigd met boetes van 500 euro per uur. “Wij vragen een einde aan het eenzijdig ingrijpen van rechtbanken in sociale conflicten” aldus Sander Vandecapelle, voorzitter van PVDA Vlaams-Brabant.

donderdag 5 december 2019

“Het is heel duidelijk aan wiens kant het gerecht staat. Werknemers die met rechtmatige eisen komen, maar gewoon niet worden gehoord, worden bedreigd met dwangsommen. AB InBev gebruikt deze gerechtelijke procedures om niet aan de rechtmatige eisen van de vakbonden te moeten beantwoorden. Dat misbruik moet stoppen.”

De werknemers van AB InBev gingen in actie omdat de onderhandelingen met de werkgever muurvast zitten. De werknemers vragen werkzekerheid en de eerlijke uitbetaling van hun loon. Maar dat is voor biergigant AB InBev te veel gevraagd. Vooral werknemers die flexibel werken, extra weekendwerk doen en inspringen tijdens vakantieperiodes, krijgen tot wel 200 euro te weinig uitbetaald.

“Een bedrijf dat vorig jaar 2,67 miljard euro winst maakte in ons land, en dan niet eens de lonen correct wil uitbetalen, dat is van een ongelooflijke arrogantie”, vindt Vandecapelle. “Alexandre Vandamme, de grootste aandeelhouder van AB InBev heeft een vermogen van 17,3 miljard euro. Daarvoor moet de gemiddelde arbeider in zijn bedrijf 7.208 eeuwen werken!”

De werknemers willen ook werkzekerheid. Er wordt een nieuwe fabriek gebouwd in Frankrijk, en niemand kan de werknemers garanderen dat hun jobs in België zullen blijven bestaan. Als de vakbonden werkzekerheid vragen, stoten ze op een muur. “Wij stellen al lang een wet voor die winstgevende bedrijven verbiedt mensen te ontslaan. Tijdens de verkiezingen noemden we die niet voor niets ‘de wet-Inbev’”, zegt Vandecapelle nog. De werkdruk stijgt jaar na jaar. “Harder werken, voor minder zekerheid, voor een loon dat dan nog eens niet correct wordt uitbetaald, dat moet toch niemand pikken?”

De werkgever wil hier niets van horen. Als reactie op de stakingsactie werden de onderhandelingen eenzijdig geannuleerd. De vakbonden gaven echter niet toe aan de dreigementen en hielden vol. Daarop spande AB InBev een rechtszaak aan en er werd een dwangsom opgelegd van 500 euro per uur. De deurwaarder hief woensdagavond het piket op. De kwaadheid is groot en de stakingsbereidheid bij de werknemers blijft enorm. 90% van de nachtploeg, en 80% van de ochtendploeg weigerde te gaan werken en ging naar huis. De maat is vol voor de werknemers die worden uitgeperst als citroenen.