Abortus: PVDA verheugt zich over het compromis dat lijkt te ontstaan, een belangrijke stap voorwaarts voor vrouwenrechten

Er is een compromis bereikt over verschillende partijen heen over het recht op abortus. Tenzij er nog op het laatste nippertje iets zou veranderen, wordt er volgende woensdag in de Kamer een wet gestemd die abortus decriminaliseert en de termijn ervoor verlengt tot 18 weten. "Dit is een belangrijke stap vooruit voor de vrouwenrechten", zegt PVDA-kamerlid Sofie Merckx blij. "Feministische verenigingen zeggen al enige tijd dat de tijd dringt. Daarom was dit wetsvoorstel zo’n prioriteit voor ons. We zijn verheugd dat er een compromis is gevonden.”

maandag 11 november 2019

De tekst is het resultaat van een consensus tussen PVDA, PS, SP.A, Écolo, Groen, Défi, MR en Open VLD. Hij zou al aanstaande woensdag in de Commissie Justitie van de Kamer ter stemming worden gebracht.

Sofie Merckx, arts en PVDA-volksvertegenwoordiger: "We hebben op een zeer constructieve manier samengewerkt tussen de verschillende partijen. De tekst kadert in een progressieve maatschappijvisie waarin vrouwen gelijk zijn aan mannen en waarin we aan alle discriminaties tegen vrouwen paal en perk willen stellen. We zien dat daar waar rechtse partijen groeien – zoals in Hongarije of de Verenigde Staten – het recht op abortus een van de eerste vrouwenrechten is dat onder wordt druk gezet. Wij willen echter voorwaarden scheppen om de keuzevrijheid van vrouwen die hun zwangerschap willen beëindigen te garanderen en om ervoor te zorgen dat deze vrouwen de best mogelijke zorg krijgen. Dit is een kwestie van volksgezondheid."

De volledige depenalisering van abortus voor vrouwen en artsen is een historische feministische eis van verschillende sociale bewegingen, in België en elders. Na tientallen jaren van strijd werden de vrouwen, verenigingen en ervaringsdeskundigen eindelijk gehoord. Abortus zal onder deze nieuwe wet als een medische handeling worden beschouwd. Alle paternalistische opvattingen, zoals de 6 dagen bedenktijd voor vrouwen, zullen worden geschrapt.
Sofie Merckx: “Deze wet zal een einde maken aan het feit dat 500 Belgische vrouwen naar Nederland moeten reizen om een abortus te ondergaan. Dankzij deze tekst zullen deze vrouwen aangepaste en kwaliteitsvolle zorg en ondersteuning kunnen krijgen".

Als de tekst op woensdag wordt goedgekeurd, zou de tekst voor eind 2019 aan een eindstemming in het federale Parlement onderworpen worden en in werking kunnen treden.

Lees ook: Abortus: “Ik kies niet zomaar, maar ik kies wel zelf”