Afspraak op ManiFiesta, the place to be voor hoop en solidariteit

Op zaterdag 21 en zondag 22 september viert ManiFiesta, het Feest van de Solidariteit, zijn tiende verjaardag. De verkiezingen in België – en ook die voor Europa – gaven duidelijk aan dat de mensen genoeg hebben van het besparingsbeleid van de traditionele partijen. Ons feest, uniek in België, geeft je de kans om energie en hoop te tanken zodat je er weer (voor een jaar) tegenaan kunt.

woensdag 11 september 2019

Afspraak op ManiFiesta, the place to be voor hoop en solidariteit

Nieuwe hoop

Bij de verkiezingen van 26 mei brak de PVDA in heel België door. Een duidelijk signaal voor een sociaal alternatief dat ingaat tegen het besparingsbeleid.

Die vraag naar een andere samenleving, dat is ook waar ManiFiesta voor staat. Met debatten, ontmoetingen, muziek, cultuur, wetenschap en een boekenbeurs brengt dit feest mensen samen die zich inzetten voor een betere wereld: wetenschappers, vakbondsmensen, werknemers, schrijvers, mensen uit het middenveld, kunstenaars …

In tien jaar tijd groeide ManiFiesta uit tot een afspraak voor iedereen die maatschappelijk geëngageerd is. Dit is hét moment waarop mensen die tegen het besparingsbeleid en tegen verdeeldheid strijden, samenkomen en hun ervaringen en enthousiasme met elkaar delen.

Het was trouwens op ManiFiesta, in september 2017, dat PVDA-voorzitter Peter Mertens het voorstel voor een minimumpensioen van 1.500 euro per maand lanceerde. Een voorstel dat intussen door verschillende andere partijen is opgepikt en dat een positieve boost gaf aan het debat over onze toekomstige pensioenen.

Een feestelijk antwoord op nationalisme en racisme

Op 26 mei had authentiek links overal in België de wind in de zeilen, maar we mogen niet blind zijn voor de opmars van de nationalistische en de separatistische partijen. ManiFiesta is de beste remedie tegen die partijen.

Het Feest van de Solidariteit werd voor het eerst georganiseerd in 2010, toen België in een grote politieke crisis verkeerde. Van in het begin wilde het feest een soort antigif zijn tegen het nationalisme. Welk ander evenement brengt meer dan 10.000 Vlamingen, Brusselaars en Walen samen om een boodschap van eenheid en solidariteit uit te dragen? En de Belgische kust is daarvoor de perfecte plek, want Waalse, Brusselse en Vlaamse gezinnen hebben zich hier altijd al ontspannen en samen mooie momenten beleefd.

Op ManiFiesta kom je ook zoveel verschillende mensen tegen, mensen uit alle hoeken van de wereld, van elke religie, seksuele geaardheid en huidskleur. ManiFiesta zet een heel lange neus naar de mensen die haat en verdeeldheid willen zaaien. In een tijd waarin de traditionele partijen overal in Europa de sociale ongelijkheid blijven vergroten en een partij van het establishment racisme zaait om te voorkomen dat de werknemers boos zijn op degenen die echt verantwoordelijk zijn voor de sociale crisis, antwoordt ManiFiesta met eenheid in verscheidenheid.

Cultuur en solidariteit

ManiFiesta is een blijk van solidariteit, binnen de grenzen van ons land én daarbuiten. Twee dagen lang kunnen de zowat 13.000 bezoekers een ontdekkingstocht maken door een waaier van heel diverse culturen en luisteren naar artiesten uit de hele wereld.
Het is ook een ideale gelegenheid om te proeven van gerechten uit de vier windstreken, om aan de kust te genieten van de zon en het strand en om met het gezin of vrienden een heerlijk weekend door te brengen in een feestelijke sfeer van solidariteit en strijdvaardigheid.

ManiFiesta is een uniek evenement: het luidt het begin van een nieuw, veelbelovend politiek jaar in en je kunt er een weekend lang energie en hoop tanken zodat je er weer voor een jaar tegenaan kunt.

Praktisch info

• ManiFiesta in Bredene-aan-Zee
  • 21 en 22 september 2019
  • Dagticket = 13 euro (na 31 augustus betaal je 15 euro), weekendticket = 25 euro