Alles over: het bestuursakkoord van sp.a en PVDA in Zelzate

De Oost-Vlaamse gemeente Zelzate krijgt een primeur. De PVDA stapt er voor het eerst in een gemeentebestuur. Hier lees je er alles over.

donderdag 15 november 2018

• PERSBERICHT: PVDA en sp.a sluiten coalitie in Zelzate

Witte rook in Zelzate. De kanaalgemeente bij Gent wordt de komende zes jaar bestuurd door een 'toekomstcoalitie' van sp.a en PVDA. "We willen van Zelzate opnieuw een warme, sociale en democratische gemeente maken", zegt Geert Asman, die eerste schepen wordt. Lees hier het persbericht.

• INTERVIEW: Een hart voor Zelzate: PVDA stapt mee in gemeentebestuur

Het Oost-Vlaamse Zelzate krijgt de linkse ‘toekomstcoalitie’ waar de bevolking voor stemde. Sp.a en PVDA kiezen voor democratie van onderuit, eerlijke belastingen en een echt sociaal beleid dat investeert in mensen. We spraken met de kersverse PVDA-schepen Geert Asman en provinciaal PVDA-voorzitter Tom De Meester, die mee onderhandelden over het bestuursakkoord. Lees hier het interview.

• HET BESTUURSAKKOORD: Een hart voor Zelzate

“Met trots stelt de toekomstcoalitie u haar bestuursakkoord voor. Dit akkoord is het resultaat van een constructieve dialoog tussen twee partijen die de belangen van de Zelzatenaar en de toekomst van hun gemeente steevast voorop plaatsen”, zo begint de tekst van het bestuursakkoord in Zelzate. Lees hier het bestuursakkoord.

• AUDIO: Het bestuursakkoord in Zelzate op Radio 2

Nog nooit eerder gebeurd in Vlaanderen: een gemeente schrapt twee schepenposten. Zo komt 100.000 euro extra vrij voor armoedebestrijding. Het is maar een van de sterke punten van het bestuursakkoord in Zelzate. Radio 2 sprak met Brent Meuleman (sp.a) en Geert Asman (PVDA). Herbeluister hier het interview.

• AFBEELDING: twee schepenen minder = 100.000 euro voor armoedebestrijding

In Zelzate zetten ze de sociale prioriteiten voorop. Niemand mag er in de kou blijven staan. Deel deze afbeelding op Facebook.

• VIDEO: Wat is het nieuwe bestuur precies van plan?

Zo “extreem” is Zelzate: wat is het nieuwe bestuur precies van plan? Deel deze korte video ook op Facebook.

• ARTIKEL: Zo “extreem” is het bestuursakkoord van Zelzate

Sommige partijen staan op hun achterste poten omdat PVDA en sp.a in Zelzate samen een bestuur gaan vormen. We zetten een aantal punten uit het bestuursakkoord op een rij en vragen ons af wie dit eigenlijk “extreem” vindt. Lees hier het artikel

• VIDEO: Wat vindt de doorsnee Zelzatenaar van de nieuwe coalitie? (AVS)

“De N-VA heeft schrik, zegt de Zelzaatse schepen Geert Asman (PVDA). Wij tonen dat het kán, besparen op politieke privileges en de armoede aanpakken.” Maar wat vindt de doorsnee Zelzatenaar eigenlijk van de nieuwe coalitie? Bekijk hier de reportage van regionale tv-zender AVS.

• VIDEO: Terzake in het rode Zelzate

Ooit al in Zelzate geweest? Thomas Blommaert, auteur van een boek over de kanaalgemeente, leidt een tv-ploeg van Terzake rond in dit rode bastion waar de PVDA in het gemeentebestuur stapt. Een politiek laboratorium. Een hartverwarmend verhaal van een doodgewone gemeente die haar toekomst in eigen handen neemt. Bekijk hier de reportage in Terzake op Canvas.

• AUDIO: Zelfstandigen van UNIZO positief over het nieuwe bestuur in Zelzate

Positief! Dat vinden de zelfstandigen in Zelzate over het nieuwe bestuur van PVDA en sp.a. Door een eerlijke taxshift zullen zij net als de burgers minder belastingen betalen, en ze krijgen ook meer inspraak in het beleid. Radio 2 sprak met met Katrien Hyde van Unizo Zelzate. Beluister hier het interview.