Als Frankrijk de prijzen aan de pomp kan verlagen, waarom België niet?

Terwijl de prijzen voor diesel en benzine in België rond de twee euro per liter blijven, betaalt men in Frankrijk vanaf september anderhalve euro. Dat komt door een accijnsverlaging én een prijsverlaging door de oliemultinational TotalEnergies. Oppositiepartij PVDA eist dat de Belgische regering dezelfde maatregelen doorvoert. Sofie Merckx, voorzitter van de PVDA-fractie in de Kamer: “Als Frankrijk de prijzen aan de pomp kan verlagen, waarom België niet"

maandag 25 juli 2022

Als Frankrijk de prijzen aan de pomp kan verlagen, waarom België niet?
"De regering heeft sinds maart geen nieuwe maatregelen genomen. Wij pleiten al maanden voor een verlaging van de accijnzen tot het Europees minimum. Ook moet de regering werk maken van een belasting op overwinsten. Alleen al de dreiging met zo’n belasting zorgt in Frankrijk ervoor dat TotalEnergies de prijs met 20 cent per liter doet zakken." Volgens PVDA toont de prijsverlaging door TotalEnergies aan dat de oliemultinationals profiteren van de oorlog. “Total heeft 5 miljard winst gemaakt in de eerste drie maanden van dit jaar,” weet Merckx. “Zelfs met deze prijsverlaging zullen ze nog ongeziene winsten maken. Het is onbegrijpelijk dat onze Belgische regering blijft weigeren om die overwinsten te belasten. Zo’n taks bestaat in heel wat Europese landen zoals Spanje, Italië en Groot-Brittannië. Frankrijk toont aan dat je ze ook kan gebruiken als hefboom om de prijzen te doen dalen.” PVDA eist dat brandstof in ons land maximaal €1,40 zou kosten. Ze lanceerde daarvoor een petitie die al meer dan 100.000 handtekeningen verzamelde.