Autokaravaan op de baan om Van Hool te redden

Een autokaravaan met honderdtal wagens trok vandaag van busbouwer Van Hool in Koningshooikt naar Lier. Arbeiders van het bedrijf en mensen uit de streek zetten daarmee hun eis aan de Vlaamse regering om snel elektrische bussen te bestellen kracht bij. “Van Hool wordt midscheeps geraakt door de coronacrisis”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid van de PVDA. “Door nu bestellingen te plaatsen kunnen we vermijden dat honderden mensen hun job verliezen.”

zondag 24 januari 2021

Autokaravaan op de baan om Van Hool te redden

Door de coronacrisis worden al maanden geen touringbussen meer gebouwd bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt. De instorting van de toeristische sector deed de bestellingen opdrogen. Bijna de helft van de 3200 werknemers zijn al maanden tijdelijk werkloos. “Als er niet snel nieuwe orders komen, dreigen veel arbeiders van Van Hool hun werk te verliezen”, vreest Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “De impact op de gezinnen van de werknemers, de toeleveranciers en de hele regio rond Lier zou enorm zijn.”

Vandaag verzamelden een honderdtal wagens bij Van Hool om met een autokaravaan actie te vragen van de Vlaamse regering. “De oplossing ligt eigenlijk voor de hand”, zegt D’Haese. “Vervoersmaatschappij De Lijn moet dringend haar wagenpark vergroenen. Door versneld te investeren in elektrische bussen, die bij Van Hool gemaakt kunnen worden, kan er perspectief komen voor de werknemers van dit bedrijf. Van Hool heeft de know-how en de productiecapaciteit om kwalitatieve bussen te leveren voor ons openbaar vervoer.”

De Lijn bestelde onlangs wel 200 elektrische bussen, maar sloot Van Hool daarbij uit in haar selectieleidraad. Op vraag van de PVDA wordt de procedure nu opnieuw gestart zodat Van Hool wel kan meedingen. “Maar daarmee is de kous niet af”, zegt D’Haese. “In plaats van de 970 e-bussen waarover vorig jaar nog sprake was, wil De Lijn nu nog amper 200 bussen bestellen. Wij vragen om die bestelling te vergroten en te versnellen: dat is goed voor een duurzaam openbaar vervoer én voor de lokale werkgelegenheid.”