PVDA zoekt en vindt geld voor loonsverhogingen: Bel-20-bedrijven keren 8 miljard euro aan dividenden uit

Achttien van de Bel-20-bedrijven keren dit jaar flinke dividenden uit aan hun aandeelhouders. Dat haalt PVDA uit de jaarverslagen van die bedrijven. In totaal gaat het om een bedrag van maar liefst 8,17 miljard euro, meer dan de helft meer dan vorig jaar. De linkse partij haalt deze cijfers aan om de loonblokkeringswet van 1996 opnieuw in het vizier te nemen.

donderdag 16 juni 2022

“Met zulke cijfers blijft er niet veel over van het verhaaltje van het VBO en Voka dat er geen ruimte is voor loonsverhogingen voor werknemers. Hoe krijg je in deze grote bedrijven nog uitgelegd dat vakbonden de vrijheid niet krijgen om te onderhandelen over hogere marges dan 0,4%?”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

De linkse partij stelt aan de kaak hoe de winsten van de grote bedrijven volledig naar de private aandeelhouders doorstromen. “Zij die onze economie doen draaien worden niet eerlijk beloond. Ook al boekt het bedrijf flink winst, dan nog mogen de lonen van de werknemers met maximaal 0,4% stijgen. Voor de aandeelhouders zijn er daarentegen géén grenzen. Zij rekenen zich ook dit jaar weer rijk met gulle dividenden”, aldus Peter Mertens.

De PVDA-studiedienst berekende nog dat de aandeelhouders een loonsverhoging van vijf procent voor de werknemers nauwelijks zouden voelen. “De lonen met vijf procent laten stijgen, zou de Bel-20-bedrijven 1,2 miljard euro kosten, nauwelijks een achtste van het totale bedrag van de dividenden”, geeft Peter Mertens aan.

De vakbonden willen de loonblokkeringswet van 1996 aangepast zien en komen hiervoor op maandag 20 juni op straat met een nationale betoging in Brussel. Ze verzamelden bijna negentigduizend handtekeningen voor hun burgerinitiatief om die wet te herzien en zetten de discussie over de loonnorm daarmee op de agenda van het parlement. De vakbonden zullen op 29 juni hiervoor gehoord worden tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Sociale Zaken. PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw diende samen met wijlen Marc Goblet, de vroegere algemeen secretaris van het ABVV, een wetsvoorstel in die zin in. Het zou werknemers de vrijheid geven om over reële loonsverhogingen te onderhandelen.

Download het volledige dossier hier