België herbergt dus wel atoombommen van Trump. Hoog tijd dat ze vertrekken

Wapens en democratie, het gaat duidelijk niet samen. Hoewel uit elke opiniepeiling blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgen geen atoomwapens op ons grondgebied willen, liggen die al 60 jaar in het Limburgse Kleine Brogel, zo blijkt nu uit een NAVO-document. Ter herinnering: op 23 oktober 1983 protesteerden liefst 400.000 mensen tegen de plaatsing van langeafstandsraketten in Florennes, en ook toen draaide onze regering de democratie liever de nek om. Hoog tijd voor een debat.

dinsdag 16 juli 2019

België herbergt dus wel atoombommen van Trump. Hoog tijd dat ze vertrekken

PVDA-volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders: "Wat iedereen al lang wist, is nu ook officieel. In mijn provincie, op de luchtmachtbasis Kleine Brogel, liggen Amerikaanse kernwapens.” Tegelijk is hij een beetje hoopvol: “Nu iedereen het zwart op wit kan lezen in een officieel document van de NAVO zelf, kan de regering zich niet meer kan verstoppen en kan er eindelijk een publiek debat van start gaan. En kunnen we er werk van beginnen te maken om ze te laten verwijderen”.

Bovendien worden de kernwapens volgend jaar allemaal vernieuwd. En de nieuwe generatie is ‘minder krachtig’ en vernielen nu ‘slechts’ steden ter grootte van Antwerpen. In de logica van de Amerikanen en van de NAVO maakt dat een groot verschil met bijvoorbeeld de twee atoombommen die de VS op 6 en 9 augustus 1945 boven Hiroshima en Nagasaki dropten en die voor het eind van dat jaar 250.000 dodelijke slachtoffers maakten. De nieuwe atoombommen brengen met andere woorden een nucleaire oorlog weer dichterbij.

Zij die pleiten voor of akkoord gaan met de aanwezigheid van atoomwapens op ons grondgebied, zeggen dat dit belangrijk is voor onze veiligheid, dat die atoomwapens ons net beschermen in plaats van in gevaar brengen. Gaby Colebunders: “Kunnen wij ons echt veilig voelen met iemand als Trump aan de knoppen van die atoomwapens? Ik denk het niet. Want Trump en de NAVO zijn volop bezig om kernwapens als “normale wapens” voor te stellen en ze meer inzetbaar te maken. En trouwens, waarom mag er over die vernieuwing van de kernwapens geen publiek debat gevoerd worden? Onze regering kiest ervoor om zonder enige discussie mee te stappen in de oorlogslogica van Trump die kernwapens normaliseert.”

In het NAVO-rapport, dat de informatie lekte, konden we ook zwart op wit lezen dat ons land de peperdure F-35-gevechtsvliegtuigen heeft aangekocht onder meer om die nieuwe kernwapens te kunnen vervoeren. “Door toe te laten dat de NAVO die kernwapens op ons grondgebied stationeert en door gevechtsvliegtuigen aan te kopen die ze kunnen vervoeren — de F35 van Lockheed Martin — schaart onze regering zich helemaal achter de plannen van de NAVO, de grootste oorlogsalliantie ter wereld onder leiding van de VS”.

“Het is de volgende regering, die over die extra nucleaire uitrusting van de F35 moet beslissen”, concludeert Gaby Colebunders. “De PVDA zal zich blijven verzetten, zowel in het parlement als op straat, tegen de oorlogsplannen, die alleen maar vernietiging brengen voor ons land en voor hele regio’s en die miljarden kosten, die we dan niet meer kunnen inzetten voor de sociale noden. Voor ons is het duidelijk: België uit de NAVO, de NAVO uit België én neem je kernbommen mee."