België telt 8% meer miljonairs in één jaar tijd

Terwijl de overgrote meerderheid van de mensen verarmt, worden de grote vermogens jaar na jaar talrijker en groter. Maar wat ook toeneemt, is de roep van om deze vermogens te belasten.

zaterdag 11 juli 2020

België telt 8% meer miljonairs in één jaar tijd

In 2019 telde België 132.000 dollarmiljonairs (een miljoen dollar komt overeen met 882.000 euro). Dat blijkt uit het World Wealth Report van het internationale studiebureau Capgemini. Dat zijn er 8% meer in één jaar, en 60% meer dan in 2012. Een indrukwekkende stijging.

Er zijn niet enkel méér miljonairs, ze zijn ook rijker. Capgemini berekende dat de gemiddelde Belgische miljonair in 2019 een vermogen van 2,5 miljoen euro bezat, 62% meer dan in 2012. Samen hebben al deze miljonairs dus een onvoorstelbaar vermogen van 330 miljard euro.

Als je al dat geld van de bank zou halen in briefjes van 100 euro, en je bevestigt die briefjes naast elkaar aan een touw, dan reikt dat touw tot aan de maan. In werkelijkheid zou het nog verder reiken, want de beschikbare gegeven zijn gebaseerd op onderzoek dat de grootste vermogens vaak onderschat.

De meerderheid van de bevolking wordt armer

De 10% rijkste mensen bezitten bijna net zoveel als de andere 90%

Ook de HFCN-onderzoeken die elke drie jaar door de Europese Centrale Bank worden uitgevoerd toonden aan dat de rijken steeds rijker worden. De rijkste 20% van de bevolking had in 2014 59% van de totale rijkdom van het land in handen. In 2017 was dat gestegen naar 64%. Het aandeel van de totale rijkdom dat in bezit is van de de rijksten neemt dus toe. De 10% rijkste mensen bezitten, volgens Sarah Kuypers en Ive Marx van de Universiteit Antwerpen, bijna evenveel als de 90% anderen.

Als we de hele bevolking in vijf delen verdelen, zien we dat enkel de gemiddelde rijkdom van de rijkste 20% van de bevolking toeneemt (met 3,1%), terwijl hij bij de vier andere delen afneemt. De grote meerderheid van de mensen wordt dus armer.

Het aantal rijken groeit, maar ook de roep om hen te belasten neemt toe

Er zijn miljonairs, maar er zijn ook miljardairs. Volgens journalist Ludwig Verduyn heeft België er een nieuwe miljardair bij: Charles Beauduin, aandeelhouder van textielmachinefabrikant Vandewiele en de Barco-groep.

In 2000 was er volgens Verduyn slechts één miljardair in ons land. Vandaag bezitten 28 miljardairsfamilies samen meer dan 100 miljard euro. De inkomsten van een coronataks van 5% op de vermogens boven de 3 miljoen euro zou enkel voor die 28 families al meer dan 5 miljard euro opleveren.

"Vermogensongelijkheid stijgt in België", bevestigt een financiële journalist van De Tijd. Hij waarschuwt zijn lezers: “Deze enquête kan de druk verhogen om de kosten van de coronacrisis te betalen met een belasting op grote vermogens. De PVDA heeft al een wetsvoorstel voor zo'n belasting ingediend.”

Een goed idee van de PVDA dat ook in het buitenland aanslaat

Als de rijken geen belasting betalen, betaalt het volk

Het idee inspireert ook buiten België. “Gaan we in Europa naar coronabelastingen” vraagt het Franse mediakanaal Cnews zich af. In België, in Zwitserland, in Frankrijk, in Italië; overal in Europa vragen linkse partijen een solidariteitsbijdrage van grote vermogens om een deel van de schulden die de coronacrisis met zich mee heeft gebracht, weg te werken en de werkende klasse te beschermen.

In ons land kwam het idee eind maart op de politieke agenda. Een belasting van 5% op de vermogens boven de 3 miljoen euro zou volgens de PVDA 15 miljard euro kunnen opbrengen. Geld dat moet dienen om de inkomens van alle werkende mensen die vandaag getroffen zijn door de crisis, te beschermen.

Ook bekende economen, zoals Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz en Thomas Piketty, auteur van de bestseller “Het Kapitaal in de 21e eeuw” verdedigen het idee om de rijksten te belasten. Ook in de Verenigde Staten zetten de "Piketty Boys" Emmanuel Saez en Gabriel Zucman, adviseurs van de meest linkse kandidaten in de voorverkiezingen van de Democraten, een bijdrage van de grote vermogens op de politieke agenda.

In Frankrijk protesteerden de gele hesjes tegen de sociaal onrechtvaardige koolstoftaks die de regering wilde invoeren, terwijl diezelfde regering een belasting op grote vermogens (de impôt sur la fortune) afschafte. Als de rijken geen belastingen betalen, zal het volk moeten betalen. Dat mogen we niet vergeten.