Belgisch gezin betaalt 1.066 euro méér voor stroom en gas dan in buurlanden

Nooit was de energiekloof met onze buurlanden zo groot. Een Belgisch gezin betaalt vandaag gemiddeld 1.066 euro méér voor elektriciteit en gas dan in de buurlanden Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. “De Belgische gezinnen betalen de prijs voor het gebrek aan daadkracht van de regeringen in ons land. Die hebben het minst actie ondernomen om de prijsstijgingen te compenseren”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

vrijdag 11 februari 2022

Belgisch gezin betaalt 1.066 euro méér voor stroom en gas dan in buurlanden

PVDA stelt voor om de btw op elektriciteit én op gas op zes procent te brengen en een aantal andere energieheffingen te verlagen. Die maatregelen zouden de kloof met de buurlanden onmiddellijk grotendeels dichten.

België doet veel te weinig om de bevolking te beschermen tegen de stijgende energieprijzen. Die conclusie trekt de PVDA uit een nieuwe studie waarin de linkse partij de energieprijzen in ons land vergelijkt met die in de ons omringende landen. Peter Mertens licht de studie toe: “Op één jaar tijd is de energiefactuur van gezinnen meer dan verdubbeld in ons land, tot een recordbedrag van 5.530 euro. De energiefactuur steeg hiermee een stuk sneller dan gemiddeld in onze buurlanden.”

“België is het duurste land geworden voor elektriciteit. We betalen nu gemiddeld 612 euro meer voor stroom dan in de buurlanden. Voor gas zijn we het tweede duurste land en betalen we 454 euro meer. Die evolutie is opvallend: een jaar geleden lag de gasfactuur nog een kwart lager vergeleken met de buurlanden. De totale energiekloof diept zich zo uit tot 1.066 euro”, aldus Peter Mertens.

“Met de schamele compensatie van amper 165 euro laat de regering de gezinnen in ons land in de kou staan, letterlijk en figuurlijk”, gaat Peter Mertens verder. “De Nederlandse regering deed een veel grotere inspanning met een compensatie van ruim 400 euro. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk maken dan weer het verschil met een btw van respectievelijk 5% en 5,5%, op elektriciteit én op gas, structureel en niet tijdelijk. Dat scheelt natuurlijk een flinke slok op de borrel. Wat in onze buurlanden kan, waarom zou dat bij ons niet kunnen?”

PVDA wil de btw op elektriciteit én gas naar 6% brengen en ook een aantal andere energieheffingen fiks verlagen. “Als we die verschillende maatregelen vandaag toepassen, besparen de gezinnen zo’n 800 euro op jaarbasis”, aldus Peter Mertens. “Het zou de energiekloof met het buitenland onmiddellijk voor een groot stuk dichten en ademruimte bieden voor gezinnen die het steeds moeilijker hebben om het hoofd boven water te houden.”

De linkse partij verzamelde meer dan 300.000 handtekeningen voor haar petitie om de energiefacturen te verlagen: https://www.pvda.be/6procent.

Lees hier ons dossier