Tekort aan tests in België, maar groot labo kiest voor winst in het buitenland

Een van de grootste laboratoria actief in ons land, opent een groot testcentrum in het Franse Rijsel. Niet omdat de gezondheidsnoden daar hoger zijn, maar omdat de winstmarge er hoger is. “Het is dus mogelijk is om uit de testimpasse te geraken. De regering moet dan wel de teststrategie zelf in handen nemen. Het kan niet dat de markt beslist over de gezondheid van de mensen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger en huisarts Sofie Merckx.

donderdag 29 oktober 2020

Vorige week richtte de Duitse multinational Synlab in Rijsel, net over de Belgisch-Franse grens, een heuse “testfabriek” op. Op korte termijn maakte Synlab een budget van een miljoen euro vrij om nieuwe machines aan te schaffen en extra personeel aan te werven. Dagelijks worden 1.000 mensen getest, en zij krijgen hun testresultaten binnen de 24 uur.

“Dit voorbeeld toont aan dat het mogelijk is om de testcapaciteit op korte termijn op te krikken op laboniveau. Maar het toont ook hoe het vandaag het winstbejag is dat de prioriteiten bepaalt”, zegt Sofie Merckx.

Labo’s boeken in België naar schatting per test zo’n 16 euro winst. Maar dat is blijkbaar niet genoeg

“Want wat drijft de multinational om te investeren in Frankrijk, eerder dan in Luik of in Kortrijk? Niet zozeer de gezondheidssituatie, want alle indicatoren staan op rood in ons land. Wat duidelijk wel speelt, zijn financiële motieven. De Franse ziekteverzekering betaalt per test 73,59 euro terug, in België is dat 46,81 euro.”

Merckx benadrukt dat ook in ons land de terugbetalingstarieven voordelig zijn voor de private labo’s. “De schatting is dat labo’s in België op elke test zo’n 16 euro winst boeken. Maar dat is blijkbaar niet genoeg, want elders valt er nog meer geld te rapen. Synlab investeert niet waar de nood het hoogst is, wel waar de tests het meest winst opleveren.”

Voor Sofie Merckx biedt dit voorbeeld een concreet perspectief aan de regering om uit de huidige testimpasse te geraken. “De regering moet terugkomen op haar beslissing van eerder deze week, en een écht ambitieuze teststrategie uitrollen. Dat kan perfect, op voorwaarde dat ze durft in te gaan tegen de logica van de markt.”

De PVDA vraagt ten eerste dat de regering het stuur stevig in handen neemt en een nationaal plan uitrolt dat bindend is voor de private laboratoria.

“De regering moet de labo’s verplichten extra personeel aan te werven en hun testcapaciteit te vergroten”

“De regering moet de labo’s verplichten extra personeel aan te werven en hun testcapaciteit te vergroten. Dat zou het personeel ontlasten en tegelijkertijd de wachttijden voor de testresultaten verkorten.”

“De grote labo’s hebben de middelen om dat te doen. Door de gunstige terugbetalingstarieven maakten zij de voorbije maanden enorme winsten op de covidtests”, aldus Sofie Merckx.

“Men moet vandaag alles in het werk stellen om de procedures zo snel mogelijk te versnellen”

Ten tweede moet er dringend werk worden gemaakt van het al lang beloofde nationaal testplatform.

In de zomer beloofde toenmalig minister Philippe De Backer al dat er tegen eind september een totale capaciteit van 90.000 tests per dag zou komen.

“De bestelde machines en reagentia zijn echter nog niet allemaal aangekomen op het terrein. De lancering van het platform zou nog een maand uitgesteld worden. De universitaire labo’s staan al weken klaar, maar moeten nu wachten omdat geen enkele minister het blijkbaar nodig vond om de procedures voor deze bestellingen te versnellen”, hekelt Sofie Merckx.

“Dit dossier toont het failliet aan van een gezondheidssysteem waar de vrije markt en de multinationals het voor het zeggen hebben”

“In augustus waarschuwden alle experts dat we ons moesten voorbereiden op de tweede coronagolf. Hoe kan het dat de regering de ernst van de situatie niet inzag? Dit is een ernstige politieke fout. Men moet vandaag alles in het werk stellen om de procedures zo snel mogelijk te versnellen.”

Het is hoog tijd om gezondheid boven winst te stellen.

“Dit dossier toont het failliet aan van een gezondheidssysteem waar de vrije markt en de multinationals het voor het zeggen hebben. En we zien de gevolgen: de winst gaat voor op de gezondheid. Dat moet stoppen. We hebben een sterk gezondheidssysteem nodig, dat ten dienste staat van de bevolking”, besluit Sofie Merckx.