Belgische begrotingsdocumenten bevestigen: Pfizer-BioNTech verhoogde de prijs van het Covid-vaccin met meer dan 60%

Sofie Merckx, huisarts en fractieleider van de PVDA in de Kamer, las in de bijsturing van de Belgische begroting ingediend door mevr. De Bleeker dat België de vaccins van de omikronvariant van Pfizer zal kopen aan 19,5 euro per dosis. België is van plan 3,9 miljoen doses te kopen voor bijna 76 miljoen euro. Dit is 7,5 euro of 62,5% meer dan wat we betaalden voor de eerste vaccins van Pfizer-BioNTech. Deze verhoging is in augustus door de pers bekendgemaakt, maar niet bevestigd omdat de contracten tussen de EU en Pfizer geheim worden gehouden. Bij deze zijn de vermoedens nu bevestigd.

maandag 7 maart 2022

“Deze prijsstijging is niet verantwoord,” zegt Merckx, “het kan niet in een redelijke verhouding staan ten opzichte van de onderzoeks- en ontwikkelingskosten voor dit nieuwe vaccin. Het kwam er namelijk op aan de bestaande vaccins aan te passen aan de omikronvariant, iets waar de mRNA-vaccins zich goed toe lenen. De voornaamste investeringen zijn allang gebeurd. Pfizer en BioNTech raken hier alleen maar mee weg door de monopoliepositie die ze samen met Moderna hebben verworven.”

Ter herinnering, de mRNA-technologie, die aan de basis ligt van de vaccins van Pfizer, BioNTech en Moderna, werd ontwikkeld aan publieke universiteiten. Daarnaast kregen deze bedrijven publiek geld om hun vaccins te produceren. Pfizer en BioNTech ontvingen in totaal 725 miljoen dollar aan publieke middelen, onder meer van Duitsland en de EU.

“Terwijl omikron voor de werkende mensen nieuwe golven aan ziekte, stress en onzekerheid betekende, zag Pfizer-BioNTech er de kans in nog grotere monsterwinsten te boeken. Dat deze regering daar zomaar in meegaat vind ik onaanvaardbaar”, besluit Merckx.

“Ik was eigenlijk verbaasd dit cijfer te kunnen achterhalen”, merkt Merckx grappend op. “Deze regering doet haar best om de kosten van de vaccins te verstoppen. Ik dien herhaaldelijk vragen in over de prijs van de vaccins en de pillen tegen corona, maar ik krijg nooit een antwoord. SudPresse deed recent nog een onderzoek naar de prijzen, “het is huilen met de pet op”, zo beschreven ze dat. Staatssecretaris De Bleecker had de cijfers in december 2020 per ongeluk op Twitter gepubliceerd. We zijn erg blij dat we de cijfers eindelijk te weten komen die toch openbaar zouden moeten zijn.”

Merckx betreurt dat de regering weigert transparantie te bieden over onze uitgaven aan de vaccins en pillen tegen corona. “Dat is een groot democratisch probleem. Maar daarnaast is het economisch ook geen goede aanpak. Als landen openlijk zouden delen hoeveel zij voor de vaccins betalen, dan kunnen staten goedkopere prijzen onderhandelen.”