Belgische pensioenen tot bijna de helft lager dan in onze buurlanden

Een nieuwe studie van de PVDA toont aan dat België zowat de laagste pensioenen in West-Europa heeft. Het verschil loopt op tot 49%. Een goed wettelijk pensioen is nodig, zegt de PVDA. De partij wil het pensioen verhogen tot 75% van het gemiddelde loon in plaats van 60%, en een minimum van 1.500 euro netto, niet bruto.

dinsdag 30 april 2019

Belgische pensioenen tot bijna de helft lager dan in onze buurlanden

Een werknemer die in ons land evenveel verdient als in onze buurlanden, heeft na 40 jaar werken een pak minder pensioen. Dat blijkt uit een nieuwe berekening van de pensioenkloof.

Lees hier de volledige studie

Een concreet voorbeeld. De 63-jarige Marc werkte van 1979 tot eind 2018 en ging begin 2019 met pensioen. In België krijgt Marc vandaag een pensioen van 1.240 euro per maand. In Duitsland zou dat 1.365 euro per maand zijn, in Frankrijk 1.705 euro, in Luxemburg 1.841 euro, en in Nederland 1.815 euro (AOW plus pensioenverzekering).

“Een werknemer die exact even lang gewerkt en evenveel heeft verdiend, heeft in Duitsland dus een pensioen dat 10 procent hoger ligt, in Frankrijk is dat plus 38 procent, in Nederland plus 46 procent en in Luxemburg plus 49 procent. Als we ook Oostenrijk meenemen, dan loopt de kloof zelfs op tot 54 procent”, stelt PVDA-voorzitter Peter Mertens vast.

Nadelige pensioenwetgeving

“De oorzaak van de pensioenkloof is niet het langer of minder lang werken”, legt Peter Mertens. “De oorzaak ligt bij de pensioenwetgeving voor werknemers en zelfstandigen. Die is zeer nadelig in ons land. Het pensioen van een werknemer of zelfstandige in ons land is gelijk aan 60 procent van zijn gemiddeld loon als hij of zij 45 jaar gewerkt heeft. Het pensioen van een Franse werknemer is gelijk aan 75 procent van het loon van de 25 beste jaren. In Oostenrijk is dat zelfs 80 procent van het loon van de 15 beste jaren.”

En de pensioenkloof tussen België en onze buurlanden wordt nog groter. Oorzaak: de afschaffing van de pensioenbonus door de regering-Michel en het knippen in de pensioenopbouw tijdens gelijkgestelde periodes zoals loopbaanonderbreking, tijdskrediet, werkloosheid en brugpensioen.

“Een goed wettelijk pensioen is nodig”, zegt Peter Mertens. “De meerderheid van de Belgen houdt daaraan vast, zo blijkt uit enquêtes van iVox. Wettelijke pensioenen zijn goedkoper, zekerder en minder ongelijk. Ze zijn ook betaalbaar, zo bewijzen onze buurlanden.”

De PVDA wil daarom de wettelijke pensioenen voor werknemers en zelfstandigen optrekken naar 75 procent van het gemiddeld loon. Voor wie 45 jaar (mannen) of 40 jaar (vrouwen) gewerkt heeft, wil de PVDA een minimumpensioen van 1.500 euro netto per maand.

Teken de petitie en kom op voor je pensioen