Afbeelding: Solidair

Een nieuwe studie van de PVDA toont aan dat België zowat de laagste pensioenen in West-Europa heeft. Het verschil loopt op tot 49%. Een goed wettelijk pensioen is nodig, zegt de PVDA. De partij wil het pensioen verhogen tot 75% van het gemiddelde loon in plaats van 60%, en een minimum van 1.500 euro netto, niet bruto.

Een werknemer die in ons land evenveel verdient als in onze buurlanden, heeft na 40 jaar werken een pak minder pensioen. Dat blijkt uit een nieuwe berekening van de pensioenkloof.

Lees hier de volledige studie

Een concreet voorbeeld. De 63-jarige Marc werkte van 1979 tot eind 2018 en ging begin 2019 met pensioen. In België krijgt Marc vandaag een pensioen van 1.240 euro per maand. In Duitsland zou dat 1.365 euro per maand zijn, in Frankrijk 1.705 euro, in Luxemburg 1.841 euro, en in Nederland 1.815 euro (AOW plus pensioenverzekering).

Een werknemer die exact even lang gewerkt en evenveel heeft verdiend, heeft in Duitsland dus een pensioen dat 10 procent hoger ligt, in Frankrijk is dat plus 38 procent, in Nederland plus 46 procent en in Luxemburg plus 49 procent. Als we ook Oostenrijk meenemen, dan loopt de kloof zelfs op tot 54 procent”, stelt PVDA-voorzitter Peter Mertens vast.

Nadelige pensioenwetgeving

De oorzaak van de pensioenkloof is niet het langer of minder lang werken”, legt Peter Mertens. “De oorzaak ligt bij de pensioenwetgeving voor werknemers en zelfstandigen. Die is zeer nadelig in ons land. Het pensioen van een werknemer of zelfstandige in ons land is gelijk aan 60 procent van zijn gemiddeld loon als hij of zij 45 jaar gewerkt heeft. Het pensioen van een Franse werknemer is gelijk aan 75 procent van het loon van de 25 beste jaren. In Oostenrijk is dat zelfs 80 procent van het loon van de 15 beste jaren.”

En de pensioenkloof tussen België en onze buurlanden wordt nog groter. Oorzaak: de afschaffing van de pensioenbonus door de regering-Michel en het knippen in de pensioenopbouw tijdens gelijkgestelde periodes zoals loopbaanonderbreking, tijdskrediet, werkloosheid en brugpensioen.

Een goed wettelijk pensioen is nodig”, zegt Peter Mertens. “De meerderheid van de Belgen houdt daaraan vast, zo blijkt uit enquêtes van iVox. Wettelijke pensioenen zijn goedkoper, zekerder en minder ongelijk. Ze zijn ook betaalbaar, zo bewijzen onze buurlanden.”

De PVDA wil daarom de wettelijke pensioenen voor werknemers en zelfstandigen optrekken naar 75 procent van het gemiddeld loon. Voor wie 45 jaar (mannen) of 40 jaar (vrouwen) gewerkt heeft, wil de PVDA een minimumpensioen van 1.500 euro netto per maand.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Geert Timmerman
    heeft gereageerd 2019-05-14 19:19:37 +0200
    Ik vraag me eigenlijk af wanneer er eens een partij de onrechtvaardige manier van werken bij de LEZ in vb Gent zal durven aankaarten. Vanaf volgend jaar mag een Euro 4 wagen niet meer binnen in Gent tenzij ze een fors bedrag betalen. Dat er iets moet gebeuren akkoord, maar welke groep van mensen rijd er met een wagen die nog behoort tot de euro 4 norm. Dat zullen wellicht mensen zijn die het niet breed hebben en hun wagen volledig leeg rijden. Niet de groep mensen die het zich kan permitteren om vb om de 3 – 6 of 10 jaar een andere aan te schaffen. De dochter heeft vorig jaar een oude wagen aangekocht met het budget dat ze had om haar stages voor haar universitaire opleiding tot een goed einde te kunnen brengen. Nu zal ze vanaf volgend jaar een forse vergoeding moeten betalen …. hoe zal ze dat betalen, ze volgt les aan de universiteit. Het openbaar vervoer is geen alternatief gezien het materiaal dat ze moet meesleuren alsook voor de plaatsen de ze dient te bezoeken. Dergelijke auto’s zullen automatisch verdwijnen uit het straatbeeld en deze die blijven zullen old-timers zijn die in het bezit zijn van mensen met hogere inkomens … die zullen er dan later geen probleem van maken om dit te betalen voor hun hobby. Waarom eigenlijk verstrengen ze de normen in de havenzones niet indien ze iets willen doen of hebben ze daar het lef niet voor. Daar zit het geld. Ik had eigenlijk verwacht dat de pvda dit zou aankaarten — slogan, stop het duurdere leven — maar tot op heden blijft het bij alle partijen stil. Trouwens hoe kan men dit alles nog gaan bijhouden. Brussel heeft die norm, Gent hanteert een andere en antwerpen nog een andere. Is dat eigenlijk allemaal wel wettig want, ze betaald toch ook haar verkeersbelasting !!
  • Eddy Bryssinck
    heeft gereageerd 2019-05-04 19:11:01 +0200
    Na 45 jaar gewerkt en afgedragen te hebben stel ik vast dat van mijn pensioen nog altijd belastingen worden afgehouden. Tijdens mijn loopbaan in 3 shiften heb ik altijd belastingen betaald. Als ik durf te overlijden komen er nog eens successie rechten af op de erfenis.
    Politici beloven weer de hemel op aarde, na 26 mei worden we waarschijlijk weer wakker met een flinke kater. Index sprong, langer werken, onbetaalbare energie rekeningen enz….Maar, zoals men zegt, het volk heeft de leiders dat het verdient. Na de verkiezingen niet komen janken als de rekening weer oploopt omdat je weer voor dezelfden hebt gekozen.