Benzine aan 1,7 €/l: minister Van Peteghem moet belofte nakomen en morgen de accijnzen verlagen

*

Morgen bereikt de benzineprijs de grens van 1,7 euro per liter. Daarom vraagt Raoul Hedebouw aan minister van Financiën Vincent Van Peteghem om zijn belofte na te komen en de accijnzen op brandstof onmiddellijk te verlagen. ‘De minister moet de daad bij het woord voegen. Er is urgentie. Voor veel mensen, die deze winter al peperdure energiefacturen in de bus zullen krijgen, zijn de stijgende brandstofprijzen gewoonweg ondraaglijk’, aldus de PVDA-voorzitter.

De minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, heeft zich er voor het parlement tweemaal toe verbonden maatregelen te nemen om de stijgende brandstofprijzen het hoofd te bieden1. ‘De minister kondigde aan te werken aan een ‘omgekeerd cliquetsysteem’ die de accijnzen automatisch verlaagt in geval van een sterke prijsstijging. De minister had het zelf over een drempel van 1,7 euro, die morgen daadwerkelijk overschreden zal worden. Het is het moment om deze belofte in de praktijk te brengen en de prijzen aan de pomp te doen dalen’, gaat Raoul Hedebouw verder.

De linkse partij vraagt dat de regering verder gaat dan wat nu op tafel zou liggen. ‘Volgens de minister zou het omgekeerde cliquetsysteem de kostprijs van een volle tankbeurt met 1 euro kunnen verminderen. Een korting van 1 euro, als je weet dat een volle tank op een jaar tijd gemiddeld zo’n 20 euro duurder is geworden, dat is lachen in het gezicht van de mensen die zich blauw betalen aan de pomp’. 

De PVDA wil de accijnzen halveren om de brandstofprijzen aan de pomp te doen zakken. ‘Concreet stellen we voor om de huidige accijnzen te delen door twee, om de prijs van een liter benzine 95 en diesel onder de 1,40 euro/liter (inclusief btw) te houden’, aldus Raoul Hedebouw. ‘De overheid verdiende 500 miljoen euro extra aan btw-inkomsten dankzij de hoge brandstofprijzen. Ze moet deze inkomsten nu gebruiken om de accijnzen te verlagen.

‘Daarnaast willen we ook de oliemultinationals laten bijdragen via een speciale heffing op hun woekerwinsten. De winsten van oliemultinationals zijn de eerste twee kwartalen van 2021 immers geëxplodeerd. Shell, ExxonMobil, BP en Total boekten samen een winst van 25,64 miljard. En naar verwachting zullen zij in de tweede helft van het jaar nog meer winst maken’.

De PVDA roept de regering op om nu snel in actie te schieten. ‘Veel mensen kunnen niet zonder auto, om naar het werk te gaan of voor andere noodzakelijke verplaatsingen. Het openbaar vervoer is te duur en er is veel te weinig aanbod’, besluit Raoul Hedebouw. ‘Deze situatie is onhoudbaar. Nu gaan we naar een situatie waar mensen gaan werken om de benzine te kunnen betalen om te gaan werken.’

 

1. Op 28 oktober (https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/55/ip136x.html) en op 25 november (https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/55/ip142x.html).