Besmettingen in 25% van de instellingen voor mensen met een beperking: PVDA vraagt dringende maatregelen

De PVDA vraagt dringende maatregelen nu blijkt dat in een kwart van de instellingen voor mensen met een beperking een coronabesmetting vastgesteld is. Er zijn ook al dertien overlijdens. “Elke dag telt. We moeten koste wat het kost uitbraken zoals in de woonzorgcentra vermijden”, zegt Jos D’Haese, Vlaams fractieleider voor PVDA.

vrijdag 10 april 2020

Uit informatie van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) blijkt dat er vandaag al in een kwart van de instellingen voor mensen met een beperking een besmetting met het coronavirus werd vastgesteld. De PVDA vraagt dringende maatregelen om een grotere uitbraak te vermijden. Er zijn vandaag al 280 besmettingen in totaal.

“We riskeren in dezelfde situatie te belanden als de woonzorgcentra, waar de situatie vandaag niet meer onder controle is”, reageert Jos D’Haese. “We moeten nu inzetten op extra beschermingsmateriaal, testen en opleiding zodat het personeel deze epidemie in de instellingen kan aanpakken. Als we niet weten wie besmet is, is het moeilijk om kordate actie te ondernemen. Geblinddoekt kan je niet van deze epidemie winnen.”

In de instellingen werden bovendien al dertien overlijdens vastgesteld na besmettingen met het coronavirus. “Dat zijn zorgwekkende cijfers”, aldus D’Haese. “Elke besmette persoon besmet gemiddeld twee à drie andere personen, we moeten nu kordaat ingrijpen om dit te voorkomen. Net als de rusthuizen zijn ook deze instellingen, waar bewoners en personeel dagelijks nauw met elkaar in contact staan, zeer gevoelig voor een verdere verspreiding van het coronavirus.” In totaal zijn er 246 subsidie-eenheden in Vlaanderen voor personen met een beperking, waar nu in een kwart dus een besmetting is vastgesteld. “We weten dat één besmetting op hele korte tijd een zware uitbraak kan veroorzaken als er geen actie ondernomen wordt. Dat vermijden moet nu de prioriteit zijn.”

De PVDA vraagt in eerste instantie dat er dringend meer beschermingsmateriaal voorzien wordt. “Het personeel in de instellingen smeekt om het nodige materiaal. Zij staan in de frontlinie maar moeten naar de oorlog zonder wapens, zo kan je niet winnen”, gaat D’Haese verder. “Het personeel brengt in veel gevallen het virus binnen als er geen beschermingsmateriaal is, zo kunnen ze kwetsbare bewoners besmetten.”

“Minstens 15% van het personeel zit nu al ziek thuis. Ook dit dreigt verder op te lopen als er geen betere bescherming komt”, stelt D’Haese.  “Er is bovendien ook opleiding nodig rond dit beschermingsmateriaal, want dat biedt alleen de nodige bescherming als je het op de juiste manier gebruikt. Als we dit probleem niet snel oplossen, dreigen we de controle te verliezen.”

De PVDA roept ook op om meer te testen uit te voeren in de instellingen. “Op 30 maart waren er zes uitbraken, nu gaat het al om een kwart van de instellingen. Daar moet dringend duidelijkheid over komen. Zolang we dit probleem niet nauwkeurig in kaart brengen, kunnen we het ook niet aanpakken. Mensen met een beperking zijn vaak kwetsbare mensen die een hoger mortaliteitsrisico hebben. We hebben nu kordate maatregelen nodig om die mensen en het personeel te beschermen. We hebben geen tijd te verliezen, elke dag telt. We kunnen geen drie weken tijd verliezen zoals in de woonzorgcentra”, besluit D’Haese.