Betoging voor de sociale zekerheid: "het signaal van de straat moet worden gehoord in de Wetstraat"

Vandaag betogen 20.000 mensen in de straten van Brussel voor de sociale zekerheid. Het is opnieuw een sterk signaal voor de politieke wereld. 20.000 ambassadeurs van het België van onderuit, van de werkende bevolking.

dinsdag 28 januari 2020

Hier zijn de verpleegsters, de chemie-arbeiders, de poetshulpen, de cipiers, de leerkrachten en de metaalarbeiders. Hier zijn de woedende gepensioneerden, de mutualiteiten, het middenveld, de cultuursector.

Ze komen van overal in het land en ze herhalen vandaag op straat dezelfde sociale boodschap die ze tijdens de verkiezingen van 26 mei gaven. Raoul Hedebouw, nationaal woordvoerder van de PVDA en federaal parlementslid: "De meerderheid van de Belgen lust de recepten van de vorige regeringen niet. Op 26 mei hebben alle traditionele partijen hun ergste verkiezingsnederlaag ooit geleden. Toch zijn ze het erover eens om niet te raken aan wat ze de Zweedse verworvenheden noemen. Erger nog, sommige partijen, zoals de N-VA, willen steeds verder gaan in dezelfde richting, zelfs al worden hun recepten op grote schaal verworpen. Onbegrijpelijk. Hebben ze de stem van het volk niet gehoord? De meerderheid van de Belgen wil terug naar een pensioen op 65 jaar, wil het minimumpensioen verhogen naar 1.500 euro netto en wil een eerlijk belastingstelsel, dat de vermogenden en de multinationals meer doet bijdragen".

De PVDA-woordvoerder voegt daar nog aan toe: "Ik weet niet wat er in het rapport staat dat de twee informateurs aan de Koning hebben afgegeven, maar ik hoop dat ze het signaal van vandaag hebben gehoord. Anders zal de woede blijven toenemen".

De PVDA is sterk aanwezig in de betoging. De petitie voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto is een groot succes. Raoul Hedebouw: "We voelden een groeiend verlangen bij de betogers om in actie te schieten. We willen het land niet in handen laten van een paar beroepspolitici. Met collectieve actie willen we het lot van het land in eigen handen nemen. Ook onze oproep voor de Grote Colère, de betoging op 1 maart in Brussel voor een andere politiek, werd warm onthaald. Het wordt een van de volgende belangrijke momenten waarop de stem van de straat opnieuw zal weerklinken. Zodat de colère van het grote België van onderaan, het kleine België van bovenaan kan wakker schudden."