Betoging voor de sociale zekerheid: "het signaal van de straat moet worden gehoord in de Wetstraat"

Foto: Stefaan Van Parys

Vandaag betogen 20.000 mensen in de straten van Brussel voor de sociale zekerheid. Het is opnieuw een sterk signaal voor de politieke wereld. 20.000 ambassadeurs van het België van onderuit, van de werkende bevolking.

Hier zijn de verpleegsters, de chemie-arbeiders, de poetshulpen, de cipiers, de leerkrachten en de metaalarbeiders. Hier zijn de woedende gepensioneerden, de mutualiteiten, het middenveld, de cultuursector.

Ze komen van overal in het land en ze herhalen vandaag op straat dezelfde sociale boodschap die ze tijdens de verkiezingen van 26 mei gaven. Raoul Hedebouw, nationaal woordvoerder van de PVDA en federaal parlementslid: "De meerderheid van de Belgen lust de recepten van de vorige regeringen niet. Op 26 mei hebben alle traditionele partijen hun ergste verkiezingsnederlaag ooit geleden. Toch zijn ze het erover eens om niet te raken aan wat ze de Zweedse verworvenheden noemen. Erger nog, sommige partijen, zoals de N-VA, willen steeds verder gaan in dezelfde richting, zelfs al worden hun recepten op grote schaal verworpen. Onbegrijpelijk. Hebben ze de stem van het volk niet gehoord? De meerderheid van de Belgen wil terug naar een pensioen op 65 jaar, wil het minimumpensioen verhogen naar 1.500 euro netto en wil een eerlijk belastingstelsel, dat de vermogenden en de multinationals meer doet bijdragen".

De PVDA-woordvoerder voegt daar nog aan toe: "Ik weet niet wat er in het rapport staat dat de twee informateurs aan de Koning hebben afgegeven, maar ik hoop dat ze het signaal van vandaag hebben gehoord. Anders zal de woede blijven toenemen".

De PVDA is sterk aanwezig in de betoging. De petitie voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto is een groot succes. Raoul Hedebouw: "We voelden een groeiend verlangen bij de betogers om in actie te schieten. We willen het land niet in handen laten van een paar beroepspolitici. Met collectieve actie willen we het lot van het land in eigen handen nemen. Ook onze oproep voor de Grote Colère, de betoging op 1 maart in Brussel voor een andere politiek, werd warm onthaald. Het wordt een van de volgende belangrijke momenten waarop de stem van de straat opnieuw zal weerklinken. Zodat de colère van het grote België van onderaan, het kleine België van bovenaan kan wakker schudden."

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Pascal Didden
    heeft gereageerd 2020-01-30 18:12:03 +0100
    STOPPEN MET GENEESHEREN ONMENSELIJKE GESCHENKEN TE GEVEN BIJ VOORSCHRIJVEN VAN SOMS NUTTELOZE MEDICATIE DIE ALLEEN AANRECHTEN IN KEUKENS VERSIEREN DOKTERS ZIJN MOORDENAARS SCHRIJVEN MAAR VOOR
  • Pascal Didden
    heeft gereageerd 2020-01-30 18:06:16 +0100
    PROFICIAT HET IS TIJD OM HET ROER OM TE GOOIEN pensioen 65 minimum pensioen netto 1500 euro zonder adders onder het gras onze brandstof prijzen bevriezen en niet koppelen aan nutteloze oorlogen
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2020-01-30 10:21:36 +0100
    Neen, inderdaad!! Ik lust geen Vlaamsche rijstpap van Bartje, en ook geen everzwijnestamppot van de PS, en nog veel minder Vlaamsche stoverij van het VB… Die stamppot van de PS, dat zou nog kunnen meevallen. Volgens mij valt er met die mensen te KLAPPEN. Die andere klaplopers (goed hè) weten niet wat praten is… Of WILLEN niet praten. Heb de FB page vele malen gedeeld, en 20.000 is en GOED begin. Doe zo verder mannen & vrouwen. Als we niet massaal op straat gaan komen, gaan ze ons gewoon VERGETEN… ’T IS BIJNA ZOVER!! Niet toelaten. Onze kinderen erven straks onze sociale verworvenheden, en onze kleinkinderen en achterkleinkinderen OOK !!

Volg de PVDA op de voet