Boelwerfkraan moet blijven

Op de Boelwerf in Temse werd syndicale geschiedenis geschreven. De strijdbare scheepsbouwers en hun vakbondsleiders, zoals Jan Cap, namen het decennialang op tegen machtige aandeelhouders en regeringen. Van de Boelwerf zelf blijft vandaag nog maar één symbool overeind: een torenkraan van 48 meter. Het monument is beschermd. Die bescherming wil het Temse gemeentebestuur van CD&V, N-VA en Open Vld nu weg. Het begin van het einde. Het platform 'Scheepsbouwers en hun kraan’ gaat in de tegenaanval.

dinsdag 23 november 2021

Protesteer jij mee? Iedereen kan voor 8 december een bezwaarschrift indienen, zie verder.

Bart Leybaert, BBTK-vakbondssecretaris en een van de initiatiefnemers van het platform, legt uit: “Op vraag van het gemeentebestuur van Temse werd de procedure tot declassering opgestart door de bevoegde minister. Vanaf het moment dat we dit vernamen verenigden ABVV, ACV en ACLVB, samen met PVDA, Vooruit, Groen en Tesamen in het platform 'Scheepsbouwers en hun kraan'. In de traditie van de Boelwerf gaan we de strijd aan voor het behoud van de Boelwerfkraan.”

Herdenkingsmonument aan sociale strijd

“Want de Boelwerfkraan is niet alleen een eerbetoon aan het roemrijke scheepsbouwverleden van de gemeente Temse, maar ook een symbool voor de sociale strijd en een herinnering aan al de werknemers die er van 1829 tot de definitieve sluiting op 30 november 1994 werkten. Iedereen in en rond Temse kent een familielid, kennissen of vrienden die nog gewerkt hebben op de Zaat, als ze er al niet zelf gewerkt hebben.”

Iedereen in en rond Temse kent een familielid, kennissen of vrienden die nog gewerkt hebben op de Zaat.

“Het platform 'Scheepsbouwers en hun kraan’ wil van de historische kraan een echt herdenkingsmonument maken, ter ere van de werkende klasse en de sociale strijd. Er kan zelfs een belevingsroute en Boelwerfmuseum aan gekoppeld worden. De vele monumenten voor koningen, ridders en andere veroveraars krijgen miljoenen subsidies. Dan moet er ook geld zijn voor monumenten van de werkende klasse.” vindt Lydia Bruggeman, voorzitter PVDA Temse.

Teken bezwaar aan

Nog tot 8 december loopt het openbaar onderzoek. Het platform roept dan ook iedereen met een sociaal hart op om een bezwaarschrift in te dienen.

STUUR EEN MAIL OM BEZWAAR AAN TE TEKENEN

In deze email staat een link naar het bezwaarschrift. Om het bezwaarschrift te downloaden (en het als bijlage toe te voegen) kan je het ook hier downloaden.