Brusselse stadstol is zoveelste asociale taks op kap van werkende bevolking

“De stadstol die Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil invoeren, is asociaal”, zegt Maria Vindevoghel, federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA. “Voor sommige mensen kan de rekening oplopen tot meer dan 1.000 euro per jaar.”

donderdag 15 oktober 2020

Brusselse stadstol is zoveelste asociale taks op kap van werkende bevolking

“Enkele maanden geleden stonden we met z’n allen te applaudisseren voor de helden van de crisis die onze samenleving doen draaien. Vandaag wil de Brusselse regering de factuur van de crisis naar hen doorschuiven”, aldus Maria Vindevoghel. “En dat terwijl het openbaar vervoer in veel gevallen geen deftig alternatief is. Erger nog, de nieuwe federale minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) overweegt zelfs om de prijs van een treinticket in de spitsuren te verhogen.”

“Uiteraard zullen de ministers zelf niet veel van deze belasting voelen. Ze hebben hun bedrijfswagens en een loonzakje van 10.000 euro per maand. Maar voor veel werkende mensen betekent deze stadstol een zeer harde klap”, stelt de linkse volksvertegenwoordigster.

De PVDA wil dat de regering investeert in beter en goedkoper openbaar vervoer om de mensen ertoe aan te zetten minder de auto te nemen.

“Waar zijn de gratis parkeerplaatsen in de buurt van de stations vanwaar de pendelaars vertrekken? Waar is het GEN? Na 20 jaar raakt dat project nog altijd niet afgerond. Ook op het vlak van openbaar vervoer zijn we nog mijlenver verwijderd van de doelstellingen. Luister maar eens naar de klachten van de treinreizigers over de vele afgeschafte treinen”, zegt Maria Vindevoghel.

In 2019 was er trouwens een studie van de VUB en de ULB die wees op het gebrek aan openbaar vervoer naar de gemeenten uit de Brusselse rand, zoals Grimbergen.

“De Vivaldi-partijen raken het blijkbaar vlotter eens over deze nieuwe belasting die een half miljard euro moet opbrengen, dan over stappen om die andere projecten af te ronden”, stelt Vindevoghel.

Deze stadstol, gekoppeld aan een kilometerheffing, zit in de portemonnee van de mensen die bij gebrek aan alternatief de auto moeten nemen om in Brussel te gaan werken.

Neem nu het voorbeeld van een verpleegster, een alleenstaande moeder, die in Grimbergen woont en in Brussel in het Deltaziekenhuis werkt. Ze heeft haar auto nodig door haar wisselende uurrooster en om haar kinderen naar de opvang te brengen. Met haar VW Golf van 8 pk doet ze heen en terug 18 kilometer per dag. Als ze tweehonderd dagen op een jaar werkt, betaalt ze 848 euro. En aangezien ze in Vlaanderen woont, is ze niet vrijgesteld van verkeersbelasting.

“Dat is enorm, en onaanvaardbaar”, zegt Maria Vindevoghel.

De PVDA wijst er ook op dat het regeerakkoord de mogelijkheid voorziet om de NMBS-tarieven in de spitsuren te verhogen door variabele tarieven in te voeren.

“Als we echt het gedrag van de mensen willen veranderen, hebben we geen asociale belastingen nodig, maar collectieve oplossingen. We hebben echte alternatieven nodig in de vorm van een breed, efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer”, besluit Maria Vindevoghel.