Btw-verlaging op energie: PVDA verhoogt de druk op de regering met een laser-actie op de Wetstraat 16

De PVDA projecteerde vanochtend haar eis voor een btw-verlaging op energie op de gevels van de Wetstraat 16. Met de laser-actie op de kabinetten van de Eerste Minister en de Minister van Financiën zet de linkse partij extra druk om een btw-verlaging naar 6% af te dwingen.

donderdag 20 januari 2022

“Steeds meer partijen scharen zich achter het voorstel. Dat is een goede zaak. Nu is het tijd om de parlementaire meerderheid voor de btw-verlaging te verzilveren. We kunnen niet langer talmen, het is vandaag dat de mensen in de kou zitten en geconfronteerd worden met onbetaalbare facturen. De btw-verlaging naar 6% doet de factuur met meer dan 500 euro dalen. Dat moet de gezinnen opnieuw wat ademruimte bieden”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens.

Het voorstel waar de linkse partij al sinds 2007 campagne voor voert, kwam vorige week in een stroomversnelling. “Na 300.000 handtekeningen en de ontplofte facturen staat het nu op de politieke agenda. Eindelijk. Het is niet langer houdbaar dat er in ons land op levensnoodzakelijke basisgoederen zoals gas en elektriciteit een peperduur tarief van 21 procent btw toegepast wordt. De btw moet zo snel mogelijk naar zes procent”, gaat Peter Mertens verder.

Voor die partijen die een btw-verlaging te duur vinden, heeft de PVDA goed nieuws. “We hebben in ons land een speler die de rekening perfect kan betalen. Engie-Electrabel. Terwijl honderdduizenden gezinnen zich blauw betalen, rekent de energiereus zich rijk. Onze studiedienst berekende dat Engie-Electrabel 2,6 miljard overwinsten boekt dankzij de hoge energieprijzen. Room die overwinsten af en je kan de btw-verlaging voor de gezinnen perfect betalen”, besluit Peter Mertens.

Gisteren lanceerde de PVDA ook een mailingactie naar de ministers en partijvoorzitters om de druk op de regering verder op te voeren. Zij kregen ondertussen al meer dan 4.000 mailtjes in de bus met de oproep om via een btw-verlaging de energiefactuur te verlagen.

Stuur een mail