Btw naar 6% en energiemultinationals doen bijdragen: PVDA kijkt naar Spaans voorbeeld om energiefactuur te kraken

De PVDA vraagt dat de regeringen in ons land onmiddellijk ingrijpen om de energiefactuur van de mensen te verlagen. De linkse partij stelt daarom haar eigen schokplan voor, geïnspireerd op het Spaanse voorbeeld. “Ons wetsvoorstel om de btw op energie te verlagen naar 6% willen we nu snel op de agenda zetten. Om de verlaging van de factuur te financieren stellen we voor een taks te heffen op de woekerwinsten van de energiemultinationals”, zegt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw.

woensdag 29 september 2021

In Spanje wil de regering de energiefactuur tegen het einde van het jaar halveren. Ze doet dat in eerste instantie door te knippen in de verwachte overwinsten van de grote energiebedrijven. Ook de Belgische kerncentrales boeken momenteel woekerwinsten. Hun productiekosten zijn niet gestegen, maar ze profiteren wel van de hoge elektriciteitsprijs, die gebaseerd is op de (hoge) productiekost van gascentrales. De studiedienst van de PVDA heeft een raming gemaakt van de overwinsten van de nucleaire sector in België en kwam uit op een bedrag van minimaal 127,4 miljoen euro per maand of 1,53 miljard euro per jaar. "Met dergelijke bedragen kunnen we de factuur van de mensen al aanzienlijk verlagen," legt Raoul Hedebouw uit.

De PVDA eist daarom volledige transparantie van Engie-Electrabel en Luminus over de winsten die ze momenteel boeken met de Belgische kerncentrales.

Lees hier ons dossier over het PVDA schokplan naar Spaans voorbeeld, met een berekening van de woekerwinsten van de Belgische kerncentrales

De PVDA vraagt dat de regering de btw op energie verlaagt van 21 naar 6%. De linkse partij diende daarvoor een wetsvoorstel in dat ze nu snel in het parlement ter stemming wil  voorleggen. “Energie is geen luxeproduct, zoals kaviaar of champagne, maar een basisrecht”, aldus de nationale woordvoerder van de PVDA.

Deze zomer besliste de Spaanse regering al om de btw op energie te verlagen. Vandaag neemt ze nog een pak bijkomende maatregelen. Zo komt er een stevige verlaging van de taksen op elektriciteit, wordt de gasprijs gereguleerd en krijgen consumenten de garantie op minimale energievoorziening. De Spaanse overheid legt ook 900 miljoen euro publieke middelen op tafel en zet de deur open voor de oprichting van een publiek energiebedrijf, een eis die ook in het PVDA-partijprogramma staat.

“Wat in Spanje kan, kan hier ook. Wij vragen dat de verschillende regeringen – federaal en gewestelijk – dringend ingrijpen om de energiefactuur betaalbaar te houden”, zegt Raoul Hedebouw. “Naast de btw-verlaging naar 6% en een taks op de woekerwinsten van de energiesector, vragen we dat alle taksen en heffingen uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald”, aldus Raoul Hedebouw.

“Energie wordt onbetaalbaar. De regering belooft daar al lang iets aan te doen, maar de prijzen gaan steeds verder de hoogte in. Een gemiddeld gezin in ons land betaalt nu meer dan 1.000 euro per jaar voor elektriciteit en 1.600 euro voor gas. Wij willen dat de woekerwinsten van die bedrijven worden aangepakt om de energiefactuur te kraken”, besluit Raoul Hedebouw.