BTW-verlaging op energie: PVDA voert de druk op nu ook Groen zich achter voorstel schaart

Nu ook Groen zich achter het voorstel van een btw-verlaging op energie schaart, voert de PVDA de druk op de regering verder op. “Als we nu de PS nog kunnen overtuigen, dan staan de liberalen alleen in hun verzet tegen deze noodzakelijke maatregel”, reageert Peter Mertens.

woensdag 19 januari 2022

“De nood is zeer hoog”, gaat Mertens verder. “De voorschotten schieten de lucht in en de mensen krijgen het allemaal niet meer betaald. In de bevolking is er al lang een meerderheid gewonnen voor een btw-verlaging. Nu na CD&V ook Groen van gedacht verandert en het voorstel steunt, is er een ruime meerderheid in het parlement. Laat ons dit momentum zo snel mogelijk aangrijpen om de btw op zes procent te brengen.”

Ondertussen blijven de energieprijzen stijgen. Een doorsnee gezin betaalt meer dan 4.000 euro per jaar voor gas en elektriciteit. “Ik krijg nog elke dag getuigenissen van mensen die uit schrik voor hun energiefactuur de verwarming een paar graden lager zetten, soms zelfs tot 15 graden. Of gezinnen die het huis of het appartement enkel verwarmen die week dat de kinderen thuis zijn”, vertelt Peter Mertens. “De nood om daadkrachtig in te grijpen was nooit zo hoog. Eindelijk begint dat besef ook in de Wetstraat te groeien.”

De PVDA voert al sinds 2007 campagne om de btw op energie te verlagen. De linkse partij verzamelde 300.000 handtekeningen en lanceerde gisteren ook een mailactie naar de ministers en partijvoorzitters om de druk op de regering op te voeren.