Foto Belga

De PVDA roept de federale regering en de spoorwegmaatschappijen op om van de treinramp bij Buizingen te leren. NMBS en Infrabel worden zwaar veroordeeld. "Het is onverantwoord dat ze nu in de seinhuizen ploegen van 12 uur willen invoeren," zegt Maria Vindevoghel, federaal volksvertegenwoordigster van de PVDA.

In het proces over de grootste Belgische spoorwegramp van deze eeuw is het vonnis geveld: NMBS en Infrabel worden gezamenlijk verantwoordelijk voor het ongeval geacht.

"Het gebrek aan voorzichtigheid van de spoorwegmaatschappijen wordt duidelijk aan de kaak gesteld", reageerde Maria Vindevoghel. "Zij hebben de zwaarste fouten begaan."

Het vonnis is een waarschuwing voor de spoorwegmaatschappijen: "De stijging van de productiviteit heeft de veiligheid op het spoor verzwakt. Sommige voorstellen voor de toekomst zijn echter nog verontrustender. Zo wil Infrabel mensen 12 uur na elkaar in seinhuizen laten werken (het zenuwcentrum van het spoorwegnet). De risico's op menselijke fouten en dus voor de veiligheid, zullen veel groter zijn. Het is logisch dat het spoorwegpersoneel zich daartegen verzet. Aan die voorstellen vasthouden, is een klap in het gezicht van de slachtoffers van Buizingen. We moeten de spoorweg opnieuw beheren als een openbare dienst die verantwoordelijkheden heeft tegenover zijn gebruikers, de veiligheid, de stiptheid ... en niet langer de huidige logica volgen die de spoorweg als een bedrijf beheert dat moet opbrengen", hekelt Maria Vindevoghel.

Maar de rechter wijst ook op een andere verantwoordelijkheid: de splitsing in twee entiteiten heeft bijgedragen aan het ongeval. "Het is al lang bewezen dat de splitsing in twee bedrijven chaos op het spoor veroorzaakt: vertragingen, inefficiëntie, verspilling van overheidsgeld, dubbel beheer... Vandaag hebben we een vonnis dat ook bevestigt dat de splitsing de veiligheid van de 240 miljoen passagiers per jaar van de NMBS bedreigt", vervolgt de volksvertegenwoordigster. Ter herinnering, de splitsing tussen de NMBS (die de treinen beheert) en Infrabel (die de spoorweginfrastructuur beheert) werd alleen gemaakt om de NMBS op het spoor van de concurrentie en de privatisering te zetten.

En niet te vergeten: "De federale overheid en de traditionele partijen die aan deze splitsing hebben meegewerkt zijn aan het proces ontsnapt. Maar hun verantwoordelijkheid is duidelijk. Het is tijd dat ze hun historische fout herstellen. Om de Belgische spoorwegen weer veilig en efficiënt te maken, moeten de NMBS en Infrabel onmiddellijk weer worden samengevoegd. Dit is een van de conclusies uit het vonnis van Buizingen", zegt het linkse kamerlid, dat een parlementair voorstel in die zin zal indienen.

Ze besluit: "Dit vonnis moet een waarschuwing zijn om eindelijk de veiligheid op het spoor als een prioriteit te beschouwen. Safety First moet niet alleen een televisieslogan van Infrabel zijn, het moet realiteit worden op de Belgische spoorwegen".


1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Gustaaf De Meester
    heeft gereageerd 2019-12-06 19:13:40 +0100
    Proficiat Maria met jou betoog! Voor velen zal de naakte waarheid pijn doen. Het is een waarheid als een koe, de splitsing van de spoorwegen is uiterst dom, duur en verspillend.
    Je kan deze splitsing zien als een zachte ontmanteling van een openbare dienst waar ooit erg fier over waren. Ik durf nog amper vertellen dat ik bij de spoorwegen werkte en dit doet pijn!
    Als politici en beleidsmensen van de spoorwegen een gemoedsrust willen hebben, dan hebben ze heel wat goed te maken!!!! Maar waar is het gezond verstand?

We hebben jouw steun nodig