Comac en RedFox vieren Pride: “Wij willen dat iedereen zichzelf kan zijn”

Jongeren van Comac & RedFox, de studenten- en jongerenbeweging van PVDA, kwamen vanmiddag in Brussel samen om de Pride te vieren. “Wij willen strijden voor het recht om jezelf te zijn, ongeacht gender, huidskleur, religie of seksuele oriëntatie”, klonk het. “Daarom zeggen wij: protest with pride.”

maandag 28 juni 2021

Comac en RedFox vieren Pride: “Wij willen dat iedereen zichzelf kan zijn”

Al decennia lang strijden LGBTQ+ personen voor gelijke rechten. Wettelijk is er daardoor al flink vooruitgang geboekt. “De afgedwongen rechten staan dan wel op papier, ze zijn nog lang niet vanzelfsprekend in het leven van veel LGBTQ+ personen”, zegt Lisa Boyon van Comac. In Hongarije werd onlangs nog een nieuwe wet in het leven geroepen die het onder andere verbiedt om over LGBTQ-zaken te praten in het bijzijn van kinderen. “Ook hier in België wint het anti-holebi en transfoob discours van rechts aan kracht en zijn gaybashings nog steeds alomtegenwoordig”, vult Luna Bauwens van RedFox aan.

Daarom trokken Comac en RedFox naar het Albertinaplein in Brussel om de Pride te vieren. “Wij willen strijden voor het recht om jezelf te zijn, ongeacht gender, huidskleur, religie of seksuele oriëntatie”, zegt Boyon. De datum 28 juni is niet zomaar gekozen. Het is vandaag de 52ste verjaardag van de Stonewall riots in New York City, waar de bezoekers van een gay bar besloten terug te vechten tegen de politie, die hen continu teisterde omwille van hun seksualiteit en genderexpressie. “Het is vandaag nog steeds radicaal om jezelf te zijn. Het is nog steeds een ‘moedige keuze’. Maar het zou toch gewoon normaal moeten zijn?”, zegt Lisa Boyon van Comac.

“Na de wetgeving die mensen langer doet werken en de maatregelen tegen migranten, is er nu de nieuwe anti-homowet in Hongarije”, zegt Marc Botenga, Europees parlementslid van de PVDA. “Het Hongaarse voorbeeld toont aan hoe extreemrechts de mensen probeert te verdelen. We zien hetzelfde met de vrienden van Orban in ons land: Schild en Vrienden en het Vlaams Belang. Dat mogen we niet laten gebeuren. Pride is ook meer dan ooit nodig, overal in Europa. Daarom ben ik heel blij dat de jongeren van Comac en RedFox hun stem laten horen. Het is door samen strijd te voeren dat we verenigd blijven.”