Coronasymptomen? Blijven werken zolang je geen koorts hebt bij Volvo Car

Themabeeld. (Foto Shutterstock)

De werkvloer is de belangrijkste besmettingshaard van het coronavirus. Dat is de conclusie van een nationale studie van Geneeskunde voor het Volk. En dat is goed te merken bij Volvo Car Gent.

Bij autobouwer Volvo Car in de Gentse kanaalzone werken 6.500 mensen. De werkvloer is altijd in beweging en mensen roteren steeds tussen verschillende werkposten.

De tweede coronagolf raast door het land en spaart niemand. Bij Volvo Car staat de teller op honderd. Nochtans heeft het bedrijf goede richtlijnen, die met de hulp van de vakbondsafgevaardigden van het CPBW werden opgesteld.

In de praktijk zien we echter dat men winst belangrijker vindt dan de gezondheid van de werknemers en dat deze regels met de voeten getreden worden. Veiligheid op papier.

Een werknemer vat samen: “Het enige dat telt, is dat we zoveel mogelijk auto’s bouwen. Onze veiligheid en gezondheid zijn niet van belang.”

Hij is niet de enige die ongerust is.

De cijfers worden in het land steeds ernstiger. Sinds dinsdag 27 oktober zijn we officieel het zwaarst getroffen land van Europa. Nergens anders kleuren de coronacijfers zo zwart.

We kregen dan ook heel wat getuigenissen binnen van bezorgd Volvo Car-personeel over de gebrekkige aanpak in de fabriek.

Maak je je zelf zorgen over je werksituatie? Of heb je een verhaal te vertellen? Neem contact op met ons Coronameldpunt [email protected].

Personeelsleden Volvo Car getuigen

“Sinds de eerste golf wisselen we voorlopig enkel na de pauzes van werkstation. Bij elke rotatie zou je zo je werkplek en je tools even kunnen ontsmetten”, schrijft een anoniem personeelslid. “Alleen krijgen we hier ondertussen geen tijd meer voor.”

Op zaterdagen kan er “overwerk” aangekondigd worden – op zulke momenten werken twee ploegen door elkaar. Op zondagnachten, zoals gepland op 8 november, kan dit zelfs om drie ploegen gaan!

“In principe is dit vrijwillig. Maar als ze volk te kort hebben, kunnen we verplicht worden om te komen werken”, laat een arbeider weten.

“Hoe beperk je contacten tot een minimum als je met drie ploegen dooreen werkt?” Het systeem van overwerk is tijdens een pandemie totaal onverantwoord.

Een andere arbeider kwam in nauw contact met een familielid dat positief is. Hij meldt dit op het werk en krijgt het volgende antwoord: “Als je geen symptomen hebt, moet je blijven werken. We moeten blijven draaien.”

Hij blijft dus op de werkvloer. Dat is een rechtstreekse inbreuk op de maatregelen en in schril contrast met de uitspraak van Volvo Car-woordvoerster Barbara Blomme in De Tijd.

“Als werknemers thuisblijven, bijvoorbeeld omdat hun kind besmet is, sturen we collega’s uit hetzelfde team soms ook in quarantaine”, beweert zij. Dat is niet wat het personeel ervaart.

De inbreuken zijn flagrant. Iemand heeft keelpijn en voelt zich draaierig en koortsig. Bij de medische dienst krijgt ze een keeltablet en de boodschap om terug aan het werk te gaan.

Iemand anders belt naar de medische dienst omdat een collega positief getest had en verschillende mensen in hun team ook symptomen hadden. “Doorwerken zolang jullie geen koorts hebben”, luidt het antwoord.

Met 70% van je inkomen kom je niet rond

Het personeel van Volvo Car voelt zich niet veilig op de werkvloer. Toch is er een grote economische druk op het personeel om zeker te blijven werken.

Wie momenteel onvrijwillig thuis zit – wegens tijdelijke, economische en quarantaine-werkloosheid – krijgt slechts 70% van het loon. Een serieuze hap uit het maandbudget.

Geen wonder dat sommige werknemers een contact met iemand die positief heeft getest, of zelfs een hoest, proberen te negeren of verzwijgen.

“Met 70% van je inkomen kom je niet rond. Het is niet aan de werknemers om de huidige situatie van overmacht te betalen”, zegt Vlaams PVDA-volksvertegenwoordiger Tom De Meester uit Gent.

“Al deze onvrijwillige vormen van afwezigheid wegens het coronavirus moeten aan 100% terugbetaald worden. Voor de koopkracht en de gezondheid van de werkende klasse.”

Volg de PVDA op de voet