Covid-vaccinatie voor helden van de zorg uitgesteld door blind vertrouwen in Big Pharma

De ‘helden van de zorg’ krijgen een bijzonder bittere pil te slikken: net voor de start van de vaccinaties in de ziekenhuizen wordt de prik uitgesteld. Reden: onzekerheid of farmabedrijf Pfizer wel kan leveren.

woensdag 20 januari 2021

Sofie Merckx, huisarts en PVDA-volksvertegenwoordiger, reageert verbouwereerd op het nieuws dat Pfizer beslist om minder vaccins te leveren. “Ze hebben dat beslist omdat ons land zes dosissen uit een flacon haalt, in plaats van vijf. Met die zesde dosis kunnen we sneller meer mensen vaccineren, maar nu beslist Pfizer dus dat dat niet kan. Nochtans ziet de multinational haar winst hier gewoon stijgen, want het contract is gebaseerd op het aantal dosissen en niet het aantal flacons. Onbegrijpelijk dus dat ze nu minder willen leveren.”

De regering probeert al een hele tijd een goednieuwsshow te presenteren over de versnelde vaccinatiecampagne. Maar Pfizer gooit nu al voor de derde keer roet in het eten. “Pfizer kondigt opnieuw aan in een persbericht dat ze de komende leveringen niet kunnen garanderen. Onaanvaardbaar”, reageert Sofie Merckx. “Voor ons is het duidelijk: Pfizer moet gewoon de geplande flacons leveren aan ons land, in plaats van op kap van de volksgezondheid munt te proberen slaan uit de crisis”.

De PVDA-volksvertegenwoordigster hekelt ook de passieve houding van de regering. “Bij de taskforce vaccinatie van de regering klinkt het laconiek dat de bal in het kamp van Pfizer ligt en dat we niet verbaasd moeten zijn over de handelswijze van een commercieel bedrijf. Daar ligt nu net het fundamenteel probleem: onze regering vertrouwt blindelings op Big Pharma en is zo de speelbal van een handvol multinationals die maximale winst willen slaan uit deze pandemie”.

“Nog geen week na de verklaringen van Vandenbroucke dat “het rijk der vrijheid weer in zicht is”, komt dit nieuws als een mokerslag voor de helden van de zorg”, besluit Sofie Merckx. “De teleurstelling op het terrein over de uitgestelde vaccinatie in de ziekenhuizen is enorm groot. Zij voelen zich nog maar eens in de steek gelaten. Hoog tijd dat de regering het heft in handen neemt en politieke druk uitoefent op Pfizer”.