CREG-rapport over overwinsten energiesector klaar: PVDA vraagt volledige transparantie

Energiewaakhond CREG heeft haar rapport klaar waarin het de overwinsten die momenteel geboekt worden in de energiesector volledig in kaart brengt. Dat antwoordde Minister Tinne Van der Straeten vandaag in de Kamer op de vraag van PVDA-volksvertegenwoordiger Thierry Warmoes. De PVDA vraagt dat het rapport nu zo snel mogelijk publiek gemaakt wordt. “Ons voorstel is duidelijk: room die overwinsten af en gebruik het geld om de energiefactuur van de gezinnen in ons land drastisch te verlichten”, aldus Thierry Warmoes.

dinsdag 8 februari 2022

“De regering heeft meermaals beloofd dat ‘niemand zich mag verrijken’ in deze crisis”, aldus Warmoes. “De tijd is rijp om die belofte nu na te komen. Dat begint natuurlijk met het publiek maken van de berekeningen van de CREG. Alleen op die manier kunnen we een écht open en democratisch debat voeren over het energiebeleid in ons land. Vergeet niet dat we de vorige studie van de energiewaakhond over hetzelfde onderwerp tot op vandaag nog altijd niet onder ogen hebben gekregen”.

Eerder dit jaar berekende de PVDA-studiedienst zelf nog dat de exploitanten van de Belgische kerncentrales naar schatting meer dan 2,6 miljard euro overwinsten boeken dankzij de hoge energieprijzen. Vandaag kwam nog eens aan het licht dat ook de gascentrales het afgelopen jaar ongeziene winsten boekten.

“Dat sommige producenten nu fikse overwinsten boeken, terwijl mensen letterlijk in de kou blijven staan, is voor ons onaanvaardbaar” besluit Thierry Warmoes. “Het is tijd dat de regering haar belofte nakomt en alle overwinsten afroomt. Met die opbrengst kunnen we de structurele btw-verlaging op elektriciteit én op gas financieren”.