Foto Elio Germani.

Donderdag 20 juni legden de twaalf volksvertegenwoordigers van de PVDA in de Kamer de eed af. Ze komen uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië, en spreken een en dezelfde taal: de taal van de werkende bevolking.

De twaalf zullen in het parlement het verlengstuk zijn van de sociale strijd, en zullen de solidariteit en de eenheid verdedigen. Ze zullen daarbij blijven leven met het loon van een gemiddelde werknemer.

PVDA-voorzitter Peter Mertens is trots op de sterke ploeg. “Vorige keer waren we nog met twee, vandaag zijn we met 12 federale volksvertegenwoordigers. We zullen de stem van de straat binnenbrengen in het parlement. We gaan op tafel kloppen voor het minimumpensioen van 1.500 euro, voor een pensioen op 65, voor het verhogen van het minimumloon, voor een menselijk beleid voor langdurig zieken, voor beter openbaar vervoer, voor eerlijke belastingen … En we zullen de politieke privileges blijven bestrijden.”

“De nieuwe fractie van de PVDA is een weerspiegeling van de partij”, aldus Peter Mertens. “Mannen en vrouwen uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Met vier arbeiders die samen meer dan 100 jaar syndicale ervaring hebben. Allemaal mensen die de realiteit van het dagelijkse leven kennen.”

Maria Vindevoghel, verkozen in Brussel, zorgde voor wat commotie door haar eed tweetalig af te leggen. Iets wat voor haar als tweetalige vanzelfsprekend is. Zeker omdat ze als Brusselse de tweetalige hoofdstad wil vertegenwoordigen. Daarmee ging ze in tegen de geijkte procedures in het parlement die de Nederlandstalige en de Franstalige volksvertegenwoordigers proberen te verdelen.

De twaalf volksvertegenwoordigers van de PVDA spreken uiteindelijk wel een en dezelfde taal: de taal van de werkende bevolking.

Bekijk hier de portretten van de PVDA-verkozenen.

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-06-22 14:33:25 +0200
    Eindelijk !! Daar wacht ik al zovele jaren op. De PvdA kwam ik voor het eerst tegen in de wachtzaal van een dokter van Geneeskunde voor het Volk. Vond dat al een schitterend. Gedaan met telkens een deel van je loon af te geven voor een onderzoek of controle bij een huisarts. Ik heb veel bij mensen van de 4e wereld noemen. Schrijnende situaties. Vader in de gevangenis (voor het niet betalen van allerlei stompzinnige parkeerboetes of overdreven snelheid) Moeder kreeg het leefloon, en kinderbijslag voor de 5 kinderen tussen de 10 en 18 jaar. De oudste en nog 2 andere kinderen hadden mentale problemen Elke week gingen we shoppen bij “Moeders voor Moeders” in Borgerhout. Dat is een prachtig initiatief maar meer gefocust op babies en zeer jonge kinderen.

Het werd dringend tijd dat er meer middelen voorzien worden voor de arme bejaarden,vooral alleenstaanden, de langdurig zieken die ook elke maand moeten toveren om de laatste week van de maand ook nog wat eten te kunnen kopen en de honderd duizenden die in dezelfde situatie verkeren. ARMOEDE moet uit onze maatschappij verdwijnen. Mirakels verwachten deze mensen niet. Maar hier en daar eens een toegift zodat we binnen een 10-tal jaar kunnen prat gaan op één van de landen die het hoogst op de ladder staan voor een leefbaar leven, met een menswaardig inkomen voor elke inwoner, ongeacht geslacht, godsdienst, afkomst enz…
    We komen genoeg in het internationaal nieuws met onnozele feiten aangaande immigratie, het Vlaams en Waals debacle, enz.. Laten we daar mee stoppen. Zou al een heel wat belastinggeld uitgespaard zijn. Maar hier trekt iedere minister en staatssecretaris alleen aan de alarmklok om zijn eigen, meestal stompzinnige ideeën. Negatieve aandacht is immers ook aandacht !!
    Op naar betere, humane en empatische maatschappij.

We hebben jouw steun nodig