De btw enkel tijdens de zomer verlagen en de brandstofaccijnzen met amper 17 cent doen zakken? De regering houdt de mensen voor de gek

“Moest het de regering ontgaan zijn: de gasfactuur is op een jaar tijd met meer dan tweeduizend euro gestegen. Ze doet daar nu amper negentig euro af met een btw-verlaging die alleen maar tijdens de lente en de zomer geldt. De prijzen aan de pomp liggen voor het eerst in de geschiedenis boven de twee euro per liter, en daar stelt de regering een verlaging van de accijnzen met amper 17 cent tegenover. De regering laat de gezinnen in ons land in de kou staan, nog maar eens”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Peter Mertens. “Het energieakkoord dat met de grote trom aangekondigd werd, blijkt een maat voor niets.”

dinsdag 15 maart 2022

De regering verlaagt de btw op gas tijdelijk naar zes procent. “Van april tot september, de maanden dat we net het minste gas verbruiken. De wereld op z’n kop. Een permanente btw-verlaging zou de gasfactuur met 450 euro per jaar verlagen. Wat de regering nu voorstelt, levert een gezin gemiddeld vijf keer minder op, amper 90 euro. Een peulschil, daar betaal je zelfs je maandelijkse verhogingen niet mee”, stelt Mertens.

Ook de verlaging van de brandstofprijzen levert minder op dan beloofd. “De prijzen aan de pomp verpulveren alle records. We tanken ons letterlijk arm. De regering verlaagt de accijnzen nu met amper 17 cent, zelfs nog minder dan wat ze zelf initieel beloofde. Aan het einde van de rit blijven de werkende mensen historisch hoge prijzen betalen aan de pomp”, gaat Peter Mertens verder.

De olifanten in de kamer, volgens de PVDA, zijn de energie- en oliemultinationals en hun woekerwinsten. Peter Mertens: “Het akkoord rept met geen woord over de 200 miljard euro overwinsten die dit jaar alleen al geboekt worden in de sector. In ons land boekt Engie-Electrabel 2,6 miljard euro overwinst dankzij de huidige prijsstijgingen. Wat blijft er over van de belofte dat niemand zich tijdens deze crisis mag verrijken? De Europese Commissie zette vorige week het licht op groen voor de lidstaten om deze overwinsten af te romen en zo de facturen van de gezinnen drastisch te doen dalen. Waar wacht de regering nog op?”

De linkse partij vraagt de regering meer daadkracht voor de dag te leggen. “Wij gaan door. We hebben gezien hoe de druk van onderuit de regering opnieuw aan tafel bracht. Meer dan 300.000 handtekeningen voor de btw-verlaging deden sommige partijen voor wie dat nog niet zo lang geleden nog compleet ondenkbaar was, nu tóch van gedacht veranderen. Maar dit akkoord is ruimschoots onvoldoende. De mensen betalen zich blauw aan energie en tanken zich arm: de prijzen moeten drastisch naar omlaag”, aldus Peter Mertens.

“Onze voorstellen zijn duidelijk. Breng de brandstofprijs onder 1,40 €/l. Verlaag de btw op gas, elektriciteit en stookolie het hele jaar door, met terugwerkende kracht om ook de peperdure energiefacturen tijdens de koude wintermaanden te compenseren. Blokkeer tenslotte de energieprijzen en stuur de rekening naar de energiereuzen die woekerwinsten boeken”, besluit Mertens.