De klimaatgeneratie wijst de weg: afspraak op 27 januari voor de grote klimaatmars

Klimaatmars scholieren

Rise For Climate! Op 27 januari trekt opnieuw een grote klimaatmars door Brussel. Na de fenomenale mars van 2 december en de ongeziene acties van duizenden scholieren, belooft het opnieuw een groot succes te worden.

Ambitieuze en rechtvaardige maatregelen voor het klimaat, dat is wat we nodig hebben. Op 2 december vorig jaar verzamelden 75.000 mensen in Brussel om dat duidelijk te maken. Het was - voorlopig - de grootste klimaatbetoging die ons land ooit gezien heeft.

Daar bleef het niet bij. Op 10 januari trokken zo’n 3000 scholieren naar Brussel om hun standpunt duidelijk te maken: “Wij zijn het beu, red het milieu!” Een week later waren ze met 15.000! Ze zullen elke donderdag actievoeren.

Op 27 januari is Brussel opnieuw het decor voor een grootse klimaatmars.

Toch lijken de traditionele partijen het signaal nog steeds niet begrepen te hebben. In het vragenuurtje in het parlement op donderdag 17 januari was de PVDA de enige partij die de scholierenstaking op de agenda zette. PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw had als enige voor een vraag voor klimaatminister Marghem. En haar antwoord was … beschamend.

• Bekijk hier de video van Raoul en het hallucinante antwoord van de minister.

Beschamend palmares

Het palmares van ons land inzake klimaatbeleid is ronduit beschamend. Met vier klimaatministers slagen we er niet in een degelijk beleid op touw te zetten. De klimaatdoelstellingen voor 2020 halen we niet en ook die voor 2030 dreigen de mist in te gaan.

Dat krijg je met een politieke klasse die haar prioriteiten laat dicteren door de industriële lobby. Die kreeg voor mekaar dat de traditionele partijen een zoveelste onrechtvaardige belasting willen invoeren: de koolstoftaks. Die taks lost niets op en doet opnieuw de gewone burgers betalen in plaats van de vervuilende multinationals. De gele hesjes hebben gelijk: de onrechtvaardige taksen moeten stoppen, tijd om het geld te halen waar het zit!

Ons land is een echte uitblinker in gebrek aan klimaatambitie. Slechts een paar dagen na de grote klimaatmars van 2 december stemde België als een van de enige EU-landen tegen een ambitieuzere energiebesparingsnorm. In plaats van op grote schaal te investeren in hernieuwbare energie, heeft de regering de kerncentrales zodanig laten verslijten dat de energiebevoorrading in het gedrang komt. In plaats van werk te maken van degelijk en goedkoop openbaar vervoer, werd op de dienstverlening bespaard en stegen de prijzen.

Het is duidelijk dat de noodzakelijke maatregelen voor het klimaat er niet vanzelf zullen komen. Ze moeten van onderuit afgedwongen worden. Om politici tot actie te dwingen, moeten ze met grote en veelvuldige acties op hun verantwoordelijkheid worden gewezen.

De handen in mekaar

Willen we het klimaatprobleem echt aanpakken, dan moeten we voluit kiezen voor een ecologische planning. Massaal en gecoördineerd investeren in nieuwe economische infrastructuur, bijvoorbeeld door om te schakelen naar waterstofeconomie. Maar daarvoor moeten de belangen van de industrielobby aan de kant worden geschoven.

Klimaatactivisten, vakbonden, gele hesjes, jongeren … als we allemaal de handen in mekaar slaan , kunnen we echte verandering afdwingen. De scholieren geven vandaag het goede voorbeeld. Afspraak op 27 januari in Brussel voor een nieuwe klimaatmars om een radicale, duurzame en sociaal rechtvaardige transitie te eisen.

De klimaatmars van Rise For Climate start om 13 uur aan het Noordstation in Brussel. De PVDA zal er zeker zijn. En jij?

De PVDA heeft een plan voor het klimaat!

Goed nieuws! De PVDA heeft een plan voor het klimaat klaar. Een plan waarmee we tegen 2030 de CO2-uitstoot met 60% kunnen terugdringen en waarmee België tegen 2050 gegarandeerd koolstofneutraal wordt. Een plan voor ecologische planning, voor een sociale transitie die werk creëert en garandeert, die de zwaarste lasten door de breedste schouders laat dragen en waarbij mens en natuur belangrijker zijn dan winst.

Ontdek ons plan hier en zet er mee je schouders onder!

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-01-22 22:48:31 +0100
    Dat er iets moet veranderen staat al tientallen jaren als een paal boven water. Of herinneren we ons niet meer wanneer de eerste mon/neuskapjes gebruikt werden in o.a. Japan, het V.J., enz.. Dat is niet van gisteren hè. Dat je in sommige steden met moeite nog de auto voor u kunt zien ; dat in IJSLAND metershoge massa’s ijs het water in plonsen ; dat de ijsberen kilometers verder moeten lopen om nog ijs te vinden waar je op robben kunnen jagen ; dat de zomerbranden in verschillende delen van de wereld NOOIT zo hoog zijn geweest als vorig jaar. Is dat allemaal toeval. En er zijn nog duizenden andere fenomenen die men wereldwijd vind die wijzen op een verhoging van het zeewater, de hogere temperaturen in alle landen van de wereld…. Gaan we dat allemaal blijven ontkennen tot heel onze kuststreek onder water staat. Gedaan met het toerisme aan de kust. Het wordt een rampentoerisme !! Ik ben geen techneut, dus ik zal hier niet beweren wat er moet gedaan worden, en hoe, en hoeveel. Maar dat we NIETS doen, dat besef ik maar al te goed. Ik ben zowat verslaafd aan allerhande documentaires en reportages. Maar of dat het nu over de koraalriffen gaat, of over de olifanten en de krokodillen, het komt altijd op hetzelfde neer : TE HOGE TEMPERATUREN EN GEBREK AAN WATER !! Wie dat niet inziet ( = onze politiekers !!) die zijn nog blinder dan een mol. Het enige dat die beroepsspelers in het vergaren van Euro’s en Dollars nog weten is hoe ze nog meer kunnen profiteren van de miserie die ze de mensen aandoen. De kleine gepensioneerde met zijn tuftufke van 12 jaar oud ; of de gehandicapte die nergens geraakt met zijn rolstoel omdat er nog veel te weinig aangepaste bussen en trams rondrijden….. En ze hebben indertijd gegooid met premies voor zonnepanelen. Amai, daar hebben de mensen die in een appartementje wonen nogal profijt aan gedaan zie. Ach, ’k zou hier nog een heel blad kunnen volpennen. Maar zij die de PVDA volgen weten allemaal waal Abraham zijn mosterd haalt. Onze regering moet eruit !! En onze regering moet dingend afgeslankt worden.. Come on : 4 ministers voor het milieu voor een apenlandje van een voorschot groot, met och arme 11 miljoen inwoners. BELACHELIJK ?? NEEN !! CRIMINEEL !! kort en bondig… En allemaal hun zakken maar vullen. Want aan hun klein preeke moogt ge niet aankomen hè !! Poten af, En zwijgen, verdomde werkmens !!
  • Bas Heijermans
    heeft gereageerd 2019-01-22 18:35:50 +0100
    Jullie vergeten in jullie plan de schone brandstoffen als GTL, BTL, CTL en HVO die in dieselwagens verstookt kan en mag worden maar die heel weinig vervuild, zo weinig dat alle oude dieselwagens veel en veel schoner worden dat benzine/LPG wagens.
    In Nederland en Duitsland kan je er al op rijden, in België natuurlijk verboden want het past niet in het anti-Diesel beleid dat heel veel geld opbrengt. Het is een prachtige oplossing om de huidige Dieselwagens schoon te krijgen. Maar het mag niet in België.

We hebben jouw steun nodig