Foto Belga

Zwartwerk. Chauffeurs zonder rijbewijs. Minderjarigen aan het werk. Het zijn enkele van de onthullingen uit de koerierssector die de laatste weken voor opschudding zorgden. "Moderne slavernij", zo stellen de vakbonden terecht. Wat valt hier aan te doen?

"De politiek doet alsof ze uit de lucht valt, maar de vakbonden trekken al tien jaar aan de alarmbel", zo komt Maria Vindevoghel (PVDA) in het parlement tussen, "al tien jaar schiet de wetgeving tekort". De vakbonden hebben zelfs een proces lopen tegen de slavenarbeid bij Post NL en GLS, maar vanuit politieke hoek bleef het al die tijd stil.

De slaven krijgen een stem

Voor de mensen die aan de slag zijn in de sector is er niets nieuws onder de zon. Neem nu Brahim: hij werkte voltijds voor Post NL, maar kreeg slechts een deeltijds contract en werd maar voor de helft betaald. "Iedereen hier kent deze praktijken, waarom luisterde de regering nooit?"

Werkdagen van zestien uur. Vier euro per uur verdienen. Wurgcontracten die koeriers tot het faillissement drijven. Het geblaf van directieleden op koeriers zonder rechten. Je minder voelen dan een hond. De getuigenissen van mensen uit de koerierssector zijn shockerend, maar noodzakelijk om te begrijpen wat er hier gaande is.

Het is lang gelukt om het probleem te negeren. Vervolgens werd het weggelachen en nu is het tijd dat de koeriers rechtstaan en hun rechten opeisen.

Een eerlijk deel van de koek

De koerierssector boomt als nooit tevoren. De winsten van Amazon verdubbelden in volle pandemie en en ook de winsten van andere koeriersbedrijven zoals Post NL en UPS schieten door het dak. De mensen die het werk doen, de koeriers, zien daar niets van. Het is opvallend dat de sociale inspectie pas in actie schoot toen een schokkende reportage over de koerierssector het daglicht zag. België bengelt al jaar en dag aan de staart van het Europese peloton met nog amper 128 sociale inspecteurs. Dat is één inspecteur per 2.194 bedrijven.

In plaats van schijnzelfstandigheid verdienen de koeriers goedbetaalde vaste contracten en realistische uurroosters. Zonder vaste contracten bouwen koeriers geen pensioen op en vallen ze zonder inkomen als ze ziek zijn. Dit moet aangepakt worden. In de sector zijn de werkomstandigheden bij DHL International het beste. Een sterke en strijdbare vakbond heeft daar kunnen bekomen dat minstens 70% van de mensen die er werken een vast contract krijgen. Die 70% moet het minimum zijn voor heel de sector.

Tot slot, nu is het zo dat je als werkende persoon zelf moet aantonen dat je als schijnzelfstandige bent. Laat ons de bewijslast omdraaien. Als je in de feite voor één bedrijf werkt dan verdien je een vast contract en de daarbijbehorende voordelen.