We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

De PVDA eist dat alle banen bij Fedex-TNT in Zaventem en Luik behouden blijven

De directie van Fedex-TNT heeft zopas aangekondigd dat het bedrijf 671 werknemers wil ontslaan in Luik en 50 in Zaventem. Ook dreigen ze het contract van 861 andere werknemers aan te passen. “Die ontslagronde is onaanvaardbaar. De werknemers hebben tijdens de coronacrisis keihard gewerkt, in moeilijke omstandigheden, en de vestiging in Luik heeft dit jaar 3 miljoen euro winst geboekt. De politiek moet ingrijpen en alle beschikbare middelen gebruiken om druk uit te oefenen om die ontslagen te voorkomen”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel.

woensdag 20 januari 2021

De PVDA eist dat alle banen bij Fedex-TNT in Zaventem en Luik behouden blijven

De werknemers van het bedrijf hebben zich sinds het begin van de coronacrisis enorm ingezet. Het vrachtvervoer tussen bedrijven is tijdens de crisis gedaald, maar dat is gecompenseerd door de stijging van het medisch vervoer. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de luchthaven van Luik immers uitgekozen als wereldwijde hub voor het transport van goederen die essentieel zijn in de strijd tegen de coronapandemie. En het Luikse bedrijf is financieel gezond: “In 2020 bedroeg de overgedragen winst van Fedex-TNT 45 miljoen euro”, zegt Vindevoghel.

“Wat deze aankondiging nog stuitender maakt, is dat er 100 miljoen euro is geïnvesteerd om de hub van het bedrijf op de luchthaven van Luik te moderniseren. De goederen die per vliegtuig worden ingevlogen, worden hier gesorteerd en vertrekken vervolgens per vrachtwagen naar alle hoeken van Europa,” preciseert de PVDA-volksvertegenwoordiger.

Ook op internationaal niveau verkeert het bedrijf in goede gezondheid. In 2020 boekte het een nettowinst van 1,28 miljard euro, wat zelfs aanzienlijk meer is dan in 2019. “Deze aankondiging geeft blijk van de respectloze houding van de multinationals. Zij spelen met het leven en de jobs van de werknemers”, aldus Vindevoghel. “De werknemers hebben tijdens de coronacrisis keihard gewerkt.​ En vervolgens krijgen ze stank voor dank en zet de directie hen aan de deur. Dat is onaanvaardbaar”, besluit een verontwaardigde Vindevoghel.

Sinds Fedex de Luikse hub heeft teruggekocht, moet die concurreren met de hub in Parijs en die in Keulen, die eveneens eigendom zijn van Fedex. Ondanks die concurrentie verwierp de vicepresident van Fedex in juli 2020 nog het idee van een herstructurering: “Daar is geen reden toe: Luik is een belangrijke locatie; het is een van onze drie grootste hubs in Europa, naast Charles De Gaulle in Parijs en Keulen.”

Vandaag wil de directie de werknemers slachtofferen om de winst te verhogen. Vindevoghel: “De multinational wil de verschillende sites tegen elkaar uitspelen. Fedex wil een deel van de werknemers ontslaan en degenen die blijven dwingen om in nog moeilijkere arbeidsomstandigheden te werken. Dat soort strategieën zijn gevaarlijk, zowel op sociaal als op menselijk vlak, en dat zullen we niet aanvaarden.”