De PVDA eist dat bpost Van Gerven geen vergoeding van 500.000 euro betaalt

Koen Van Gerven, CEO van bpost, zal overeenkomstig de clausule van non-concurrentie een uittredingsvergoeding van 500.000 euro krijgen wanneer hij zijn job verlaat. Voor de PVDA een onfatsoenlijk bedrag. De partij eist dat de Raad van Beheer van bpost dat niet uitkeert en zal de minister van Telecommunicatie en de Post hierover interpelleren. “Gezien de sociale situatie en de slechte resultaten die Koen Van Gerven heeft geboekt, is het ondenkbaar dat hij opstapt en ook nog eens 500.000 euro zakgeld krijgt,” zegt Raoul Hedebouw. De linkse partij eist dat dat geld in het bedrijf geïnvesteerd wordt, om de werkomstandigheden van de postbodes te verbeteren.

donderdag 22 augustus 2019

De PVDA eist dat bpost Van Gerven geen vergoeding van 500.000 euro betaalt

Dat kan perfect volgens de bedrijfsregels. “Gezien de sociale situatie en de slechte resultaten die Koen Van Gerven heeft geboekt, is het ondenkbaar dat hij opstapt en ook nog eens 500.000 euro zakgeld krijgt,” zegt Raoul Hedebouw. De linkse partij eist dat dat geld in het bedrijf geïnvesteerd wordt, om de werkomstandigheden van de postbodes te verbeteren.

Volgens het non-concurrentiebeding heeft de CEO van bpost recht op een som van 500.000 euro op het einde van zijn mandaat. In ruil daarvoor mag hij een jaar lang niet voor een concurrent van bpost werken. Raoul Hedebouw, de nationale woordvoerder van de PVDA, vindt het ontoelaatbaar dat hij die som zou krijgen: “Tijdens zijn mandaat heeft Koen Van Gerven elk jaar 600.000 euro opgestreken. Met zo’n jaarloon is het minste wat je mag verwachten dat je na je vertrek niet meteen naar de concurrentie overstapt, toch … Als je dat vergelijkt met de postbodes, die zich te pletter werken voor nauwelijks 1400 euro per maand, dan is dat totaal onaanvaardbaar.”

De PVDA wijst ook op wat de CEO op sociaal vlak heeft bewerkstelligd: “In slechts vijf jaar heeft Koen Van Gerven een sociaal bloedbad aangericht: het uitbesteden van de informatica, ontslagen in de callcenters, onderaannemers die ingehuurd worden voor poetsdiensten en kantinepersoneel, 3000 weggehaalde brievenbussen, hogere prijzen voor postzegels en onlangs nog besliste hij dat de postbodes niet meer elke dag zullen langskomen … Koen Van Gerven heeft er alles aan gedaan om de erfenis van onze openbare post om zeep te helpen. En de werknemers worden elke dag geconfronteerd met de gevolgen daarvan. Maar ook de klanten: Test-Aankoop heeft recent aangetoond dat een derde van de pakjes die bpost verwerkt te laat komen of verloren raken … Dat zijn de resultaten die Koen Van Gerven kan voorleggen en dan zou hij bij zijn vertrek met zo’n bedrag beloond worden?”

De PVDA wil dat de 500.000 euro in het bedrijf geïnvesteerd wordt. “De Raad van Beheer kan beslissen dat bedrag niet uit te keren. Wij zullen de minister van Telecommunicatie en de Post, Philippe De Backer, hierover interpelleren. De werknemers van bpost klagen geregeld over hun werkomstandigheden, en terecht. Die 500.000 euro moeten in het bedrijf geïnvesteerd worden om iets aan die werkomstandigheden te doen,” besluit Raoul Hedebouw.

1 Zie het Jaarverslag 2018, p. 149.

1. Uittreksel uit de Verklaring inzake degelijk bestuur van bpost:

“In geval van automatische verbreking bij het verstrijken van het mandaat van zes jaar en van de benoeming door bpost van een andere CEO, is de CEO onderworpen aan een niet-concurrentiebeding voor een periode van één jaar te tellen vanaf de datum waarop zijn mandaat ten einde loopt. Hij zal een niet-mededingingsvergoeding van 500.000 EUR ontvangen, tenzij bpost verzaakt aan de toepassing van dergelijk beding”. (Jaarverslag 2018, p. 149.)

2. Jaarloon van Koen Van Gerven

In 2018 heeft Koen Van Gerven een globale bezoldiging ontvangen van 593.179,95 euro en een variabel loon van 308.944,00 euro. Samen maakt dat dus 902 123,95 euro.

Cf. “De globale bezoldiging die in 2018 werd uitbetaald aan de CEO, de heer Koen Van Gerven, voor zijn prestaties tijdens het jaar dat eindigde op 31 december 2018 bedraagt 593.179,95 EUR, variabel loon niet inbegrepen (ter vergelijking: 585.977,10 EUR, variabel loon niet inbegrepen in 2017) en kan worden onderverdeeld als volgt:

• basisloon: 488.841,75 EUR (bruto);

• pensioen: 47.724,96 EUR;

• andere voordelen: overlijdensdekking bij overlijden tijdens het mandaat, ziekte en invaliditeitsverzekering: 33.462,72 EUR;

• representatiekosten: 3.300,00 EUR; en

• leasingkosten voor de bedrijfswagen: 19.850,52 EUR.

Daarnaast ontving de CEO in 2018 een variabel loon van 308.944,00 EUR aangezien de vooraf bepaalde individuele doelstellingen en de economische bedrijfsindicatoren werden gehaald tijdens het jaar dat eindigde op 31 december 2017 (en waarvoor de evaluatie in 2018 plaats vond).”

(Jaarverslag 2018, p. 147).

3. Het loon van postbodes.

Een postbode die net begint, krijgt een salaris van 1831,93 euro bruto, of ongeveer 1400 euro netto. Dat loon stijgt nog heel weinig in de rest van zijn loopbaan, volgens www.jedeviensfacteur.be.

Het werk is zodanig zwaar, dat de meeste werknemers binnen een paar jaar het bedrijf verlaten.