De PVDA hekelt de poging van minister Geens om de minimale dienstverlening af te dwingen

De PVDA veroordeelt het feit dat minister van Justitie Koen Geens (CD&V) de minimale dienstverlening in de gevangenissen er tijdens de verlofperiode wil doordrukken. “Door deze dwangmaatregel op te leggen, spuwt de minister in het gezicht van de cipiers die elke dag weer een gevaarlijke en zware klus moeten klaren”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Nabil Boukili. “De minister van Justitie in lopende zaken wil zonder overleg maatregelen opleggen die voorzien in het gedwongen opvorderen van stakende cipiers. Dit is een zeer ernstige zaak.

dinsdag 25 februari 2020

Nabil Boukili: “Minister Koen Geens wil de minimale dienstverlening doordrukken waarbij tot 70% van het personeel kan worden opgeroepen. De minister beweert dat het hier gaat om het vrijwaren van de rechten van de gedetineerden, maar in sommige gevangenissen vertaalt zich dit in meer cipiers dan er op een normale werkdag aanwezig zijn. Dat geeft aan wat het eigenlijke doel is: het stakingsrecht afbreken en voorkomen dat er verzet komt op de ontmanteling van de openbare dienstverlening, en dat is onaanvaardbaar.”

“De PVDA kant zich in het algemeen tegen met het principe van de minimale dienstverlening. Maar zelfs in de logica van de minister is er een grote discrepantie tussen het uitvoeringsplan dat hij voorstelt en de inhoud van de wet van 23 maart 2019, die hij zelf ter stemming heeft voorgelegd (meer bepaald artikels 17 en 19). Bovendien legt hij elke sociale dialoog naast zich neer, en is hij minister in lopende zaken, zonder meerderheid in het parlement. Dat alles maakt dit machtsvertoon nog onaanvaardbaarder”, voegt Nabil Boukili eraan toe.

“De vakbonden stellen 30 % van het personeel voor. De minister heeft dit voorstel verworpen maar weigert argumenten op tafel te leggen, zoals de bemiddelaar in januari gevraagd heeft”.

De PVDA-volksvertegenwoordiger voegt eraan toe: "De situatie in de gevangenissen is al jaren onhoudbaar. Bij de PVDA hebben we de laatste maanden tientallen getuigenissen van cipiers gekregen. Ze hebben allemaal dezelfde toon : ze zijn de hele situatie meer dan moe en dat heeft zich de voorbije jaren geuit in meerdere stakingen en stiptheidsacties. Maar in plaats van eindelijk werk te maken van die problemen en op zijn minst de belofte na te komen om meer personeel aan te werven, richt de regering haar pijlen op het aannemen van een wet voor minimale dienstverlening in de gevangenissen. Die inperking van de sociale rechten is onaanvaardbaar en we geven onze volle steun aan de acties van de gevangenisbewakers.”

De PVDA wil de minister hierover zo snel mogelijk vragen stellen in de Commissie Justitie, maar ze wil vooral dat er in die commissie hoorzittingen worden georganiseerd om de vakbonden en de directies van de strafinrichtingen aan het woord te laten.