PVDA stelt crisistoelage voor om huurders in moeilijkheden te helpen

Heel wat mensen die economisch werkloos zijn geworden door de coronacrisis, moeten nog steeds hun huur betalen. De PVDA stelt voor om huurders die inkomsten verliezen door de coronacrisis te helpen met een huurtoeslag, gefinancierd door een solidariteitsmechanisme van verhuurders met meerdere panden.

dinsdag 7 april 2020

PVDA stelt crisistoelage voor om huurders in moeilijkheden te helpen

Françoise De Smedt is PVDA-fractievoorzitster in het Brussels Parlement. Zij ziet zowel in Brussel als in de rest van het land problemen opduiken. "Door de coronaviruscrisis zullen veel gezinnen inkomensverlies lijden. Zelfs in normale tijden is het voor veel gezinnen al moeilijk om rond te komen door de hoge huurprijzen. Daarom vragen we om de mensen die inkomsten zullen verliezen tegemoet te komen met een uitzonderlijke huurtoeslag. Zowel particuliere huurders op de markt als huurders van vastgoedmaatschappijen zouden die toelage kunnen genieten als ze inkomsten verliezen. "

"Er worden nu maatregelen voor eigenaars genomen, waardoor hypothecaire leningen kunnen worden opgeschort en de onroerende voorheffing uitgesteld. Dat zijn maatregelen die wij steunen, maar men mag de huurders niet in de kou laten staan. Ook voor hen moeten dringend maatregelen getroffen worden, zodat ze niet in nog hachelijkere situatie belanden. Een moratorium op uitzettingen is het minimum. Maar de regering zou vooral de mensen moeten tegemoetkomen, nog vóór ze met uitzetting worden bedreigd. Op dit moment is er niets voorzien om de huurders te helpen. "

De PVDA vindt dat de financiering van deze huurtoeslag moet verlopen via een solidariteitsmechanisme van huiseigenaars die meerdere panden bezitten naar de huurders. Françoise De Smedt: "Wij stellen een huurtoeslag voor om de huurders te helpen. Dat mechanisme bestaat al, het enige dat nodig is, is een herfinanciering en een uitbreiding van de criteria om hierop een beroep te doen. Wij stellen voor om deze financiering te laten gebeuren via een solidariteitsmechanisme. Een kleine progressieve noodbelasting, te beginnen bij 5%, op de huurinkomsten van grote eigenaren, die meer dan drie huurwoningen bezitten. Dit betreft 20% van de eigenaars. Zo worden kleine eigenaars niet getroffen. Door dit mechanisme kan 9 miljoen euro worden toegevoegd aan het huurtoeslagfonds. We stellen vervolgens voor een toeslag van 200 euro per huishouden uit te keren om de huur te helpen betalen".

En tot slot: "Uitzonderlijke situaties vereisen uitzonderlijke maatregelen. Deze solidariteitsbijdrage om de huurders tegemoet te komen is van cruciaal belang. Een van de vele getuigenissen: Fabian is nu economisch werkloos en heeft slechts een maandinkomen van 980 euro. Zijn huur bedraagt 650 euro. Hij heeft zo’n toelage van 200 euro meer dan nodig om de maand rond te komen en zijn rekeningen te betalen" .