De PVDA veroordeelt de Israëlische misdaden in Oost-Jeruzalem en roept op tot sancties

De beelden die ons de voorbije dagen uit Jeruzalem bereikten zijn uitermate schokkend. Palestijnen worden uit hun huizen gezet in de Jeruzalemse wijk Sheikh Jarrah. Ware klopjachten worden georganiseerd op Palestijnse inwoners van Oost-Jeruzalem. Aan de Al Aqsa-moskee worden gelovigen bestookt met rubberkogels en granaten. Er vielen al honderden gewonden. Donderdag is een jongen van 16, Sa’id Odeh, doodgeschoten. Israël schendt keer op keer het internationaal recht. Het verhindert het houden van Palestijnse democratische verkiezingen in Jeruzalem. Steeds meer Palestijnen gaan de straat op, tegen de huisuitzettingen, de voortdurende bezetting en de apartheidspolitiek van Israël, die onlangs nog werd veroordeeld werd in gedetailleerde rapporten van B’tselem en andere mensenrechtenorganisaties.

maandag 10 mei 2021

Nabil Boukili, volksvertegenwoordiger in het federale parlement, zegt: “Genoeg is genoeg. Deze misdaden tegen de menselijkheid en schendingen van het internationaal recht moeten stoppen. De Israëlische bezetting van Oost-Jeruzalem is illegaal. België en de EU, als grootste handelspartner van Israël, zijn medeplichtig aan de Israëlische misdaden. In plaats van Israël gunstige voorwaarden voor handel te verlenen, moeten we hen net sancties opleggen. Ik zal minister van Buitenlandse Zaken Wilmès hierover interpelleren.”

De PVDA betuigt haar solidariteit met het Palestijnse volk en zijn standvastige strijd tegen de illegale Israëlische bezetting.